Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Källkritik"

Visar sida 1 av 10

Välj typ av innehåll inom kategori "Källkritik":

Many truths, many knowledges, many forms of reason: Understanding middle-school student approaches to sources of information on the internet

14 mars
Sourcing information related to socio-scientific issues requires sophisticated literacies to read and evaluate conflicting accounts often signified by disagreement among experts, multiple solutions or misinformation. Much of the previous work exploring how young people approach conflicting information has tended to focus on students in the secondary and tertiary years, often taking an epistemic approach to…

Svåra frågor i klassrummet

14 februari
Frågor som rasism, konspirationsteorier och intolerans kan kännas svåra att hantera i undervisningen. Men det finns strategier och verktyg som lärare kan använda. Läs mer i artikeln ur nya numret av Skolportens magasin!

Forskaren: Yrkeseleverna sämre rustade inför att rösta

2023-10-05
Elever på yrkesprogram lär sig mindre om ideologier, kritiskt tänkande och analys på samhällskunskapen än eleverna på högskoleförberedande program.”Det blir ju som att gå och rösta i politiska val med förbundna ögon” säger pedagogikforskaren Evelina Möllenborg från Linnéuniversitetet (webb-radio).
Forskning och utveckling kategorier

Att utmana med respekt

2022-11-10
Hur utmanar man sina elever på ett respektfullt sätt, ifrågasätter, problematiserar och vågar ta i det svåra? Att lära dem se saker utifrån olika perspektiv och nyansera? På Universitetsholmens gymnasium deltar samtliga lärare i ett fortbildningsprojekt kring konspirationsteorier och hur de kan bemötas.
1210