Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 72 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Som man mäter mobbning får man svar

2015-06-11
Lisa Hellströms forskning visar att traditionellt mått på mobbningsliknande beteenden inte fångar in den sammanlagda förekomsten av mobbning och dess koppling till psykiska problem. "Det som har överraskat mig mest är nog hur lite man fokuserar på mätmetoder när det gäller att fånga in barn som blir utsatta för tråkigheter i skolan", säger hon.
Åsa Löfqvist
Forskning och utveckling kategorier

Mål i statliga skolprojekt nås sällan

2015-05-07
Skolprojekt initierade av staten uppnår sällan sitt mål – att utveckla skolan, visar Åsa Löfqvist i sin avhandling. Hon konstaterar att personalens arbetsschema och nya statliga föreskrifter ofta hindrar långsiktiga förändringar. "Personalen har helt enkelt inte möjlighet att engagera sig i flera uppdrag samtidigt."
1717273153