Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 71 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Musikalisk kunskap skapas i takt

2015-08-26
Instruera dina musikelever multimodalt i takt och i jämn puls, säger forskaren Annika Falthin – då lär de sig snabbt. Muntlig information som bröt mot musikens puls skapade inte samma förståelse och kunde ibland skapa missförstånd, visar Annika Falthins avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Textsamtal – ett stöd för lärandet

2015-08-26
Textsamtal kan stötta elevers läsförståelse och lärande, men det krävs förberedelser och en tydlig struktur för att de ska göra det, säger forskaren Yvonne Hallesson, som har undersökt olika typer av textsamtal i historieundervisningen på gymnasiet.  
Forskning och utveckling kategorier

Praktiskt skapande viktigt för barns lärande i förskolan

2015-08-18
Den skapande verksamheten har fått mindre utrymme i förskolan under de senaste tio åren, i stället är det ett ökat fokus på språk och matematik. Kari Carlsens forskning, som tar avstamp i Reggio Emilias ateljékultur, visar att praktiskt skapande är en viktig faktor för små barns lärprocesser.
Forskning och utveckling kategorier

Fakta viktigare än skapande i skolan

2015-08-18
Estetiska lärprocesser kan beskrivas som ett mer kreativt, experimenterande och undersökande sätt att lära sig. Marie-Louise Hansson-Stenhammar visar i sin avhandling att estetiska lärprocesser ges lite utrymme i skolans olika ämnen - inklusive de estetiska.
Forskning och utveckling kategorier

Konsumtion påverkar barns relationer

2015-06-17
Barn ser kläder och nya saker som ett sätt att skapa och behålla vänskapsrelationer, men samtidigt tycker de att det är fel att ”köpa” vänner. Det fastslår Erika Lundby som undersökt hur barn värderar och förhåller sig till konsumtion i sina relationer med jämnåriga i skolan.
1707172153