Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 69 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Rollspel både begränsar och möjliggör bedömning

2015-10-15
Att bedöma kunskaper i naturvetenskap genom rollspelsövningar ställer höga krav på både lärare och elever. När eleverna tilldelas autentiska roller i klassrummet uppstår spänningar mellan skolans syfte och rollens syfte, visar Jens Anker-Hansen i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Stora utvecklingsmöjligheter inom teknikundervisningen

2015-10-07
Eva Björkholm har i sin studie identifierat olika nivåer av teknikkunnande hos elever, både utifrån vad de säger och vad de faktiskt gör. Med sina resultat hoppas hon kunna hjälpa lärare att planera sin undervisning och utveckla bedömningen av elevernas kunskaper så att deras lärande i teknik främjas.
Forskning och utveckling kategorier

Normer och värderingar styr skolors förbättringsarbete

2015-10-07
Lokala normer och värderingar har stor påverkan på hur lärare och skolledare uppfattar de forum och ledningspositioner som införs i skolorna. För att förbättringsklimatet ska bli det bästa behöver normer och värderingar synliggöras och diskuteras, visar Mette Liljenbergs avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Matematiken ständigt närvarande på förskolan

2015-10-06
Barn på förskolan använder matematik för att beskriva sin omvärld. Det kan till exempel handla om mätning, om tid, eller om att kommunicera olika geometriska former. Barnen gör det både på eget initiativ och i situationer där pedagogerna uppmuntrar dem till det, visar Marita Lundström i sin studie.
1686970153