Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 67 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Icke-troende norm styr ämnet religionskunskap

2015-12-15
Sättet att tala om religion och livsåskådning i ämnet religionskunskap utgår från en stark icke-troende norm. Att vara religiös är något som ”man var förr” men att ”vi nu vet bättre”. Detta sker samtidigt som det sitter troende elever i klassrummet. Resultatet är att dessa elever ofta blir väldigt tysta, visar Karin Kittelmann Flenser i sin studie.
Forskning och utveckling kategorier

Projektarbeten kräver aktiv lärare

2015-12-15
Det ställs höga krav på läraren, framför allt genom komplexa elevsamtal, under elevers projektarbeten. Det visar Mikaela Åberg i sin avhandling om hur instruktioner ges och tas emot mellan lärare och elever i projektarbeten.
Forskning och utveckling kategorier

Dåliga förutsättningar för rektorer att utveckla skolan

2015-12-08
Skolförvaltningars krav på snabba förändringar skapar press hos rektorer att kunna visa på resultat. Då är det lätt att fokusera på driftsfrågor, eftersom det är ett område där det blir tydligt att man har gjort något. Konsekvensen blir att utvecklingsarbetet hamnar i kläm, menar forskaren Jaana Nehez.
Forskning och utveckling kategorier

Studentavhopp kan motverkas i klassrummet

2015-12-07
Det finns ingen generell lösning för att motverka avhopp bland studenter. Men mycket av det som har stora effekter är sådant man kan göra i klassrummet – något man redan har en organisation för, visar Jonas Forsman i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Oklar lärarroll under prov i matematik

2015-12-01
Många lärare är osäkra på hur mycket stöd de kan ge sina elever under en provsituation. Det visar Anette Bagger, som i sin avhandling har undersökt hur provsituationen påverkar eleverna och vad läraren gör för att stödja dem.
Forskning och utveckling kategorier

Färre utmaningar i svenska som andraspråk

2015-12-01
Svenska som andraspråk betraktas fortfarande som ett stödämne jämfört med svenskämnet. Det innehåller färre kognitiva utmaningar och begränsat utrymme för läsning av skönlitteratur, konstaterar Catarina Economou i sin studie om ämnet svenska som andraspråk på gymnasiet.
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med lek på fritids

2015-11-30
I Sverige är det vanligt att leken på fritidshem fokuserar på lärande och att utveckla sin sociala kompetens. En konsekvens av det är att miljön och materialet ofta är tillrättalagt för att främja den lek som man uppfattar leder till det lärande man strävar efter, visar Eva Kane i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Likriktad undervisning med betyg från årskurs sex

2015-11-17
Betygsreformen från årskurs sex innebär en mer likriktad undervisning där lärare tydligare hänvisar till kursplanerna. Samtidigt som många elever upplever det stressande med betyg tycker många att det är bra, främst eftersom de tyckte att arbetsron i klassrummet blev bättre. Det visar Tord Göran Olovsson i sin avhandling.

1666768153