Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 59 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Haltande historieundervisning på gymnasiet

2016-11-01
Det är en stor skillnad mellan hur historieämnet hanteras i klassrummet och det historieämne som skrivs fram i kursplanerna, säger forskaren David Rosenlund. Lärarna fokuserar i princip endast på det historiska innehållet och nästan inget på de andra delarna, som den historiska metoden och historisk orientering.
Forskning och utveckling kategorier

Professionell kunskap hos integrationsarbetare

2016-11-01
Samhällsorientering är en av de insatser som kommuner har ansvar för att erbjuda nyanlända när de kommer till Sverige. Marie Vesterlind har undersökt hur organiseringen, kunskapsarbetet och den kulturella kompetensen ser ut för de integrationsarbetare som genomför orienteringen.
Forskning och utveckling kategorier

Fostran i fokus hos förskollärare

2016-10-22
Trots att fostransuppdraget är ganska nedtonat i förskoleplanen lägger förskollärare mycket tid på just fostran av barnen. Det visar Anna Rantala som forskat om hur demokratiska aspekter kommer till uttryck i förskolan.
Forskning och utveckling kategorier

Mer kreativitet i klassrummet

2016-09-22
Kan skolan bidra till förmågan att leva tillsammans med sina meningsmotståndare? Den frågan undersöker Michael Håkansson i sin avhandling om hur politiska dimensioner framträder som undervisnings- och lärandeinnehåll.
1585960153