Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 150 av 156

Forskning och utveckling kategorier

Studenterna efterfrågar undervisning om bevis

2006-11-03
Kirsti Hemmi har studerat hur studenter möter bevis i den matematiska praktiken vid ett universitet. Hennes avhandling visar att över 80 % av nybörjarstudenterna i hennes studie ställer sig positiva till att lära sig mer om matematiska bevis.
Forskning och utveckling kategorier

Agaförbudet synliggjorde skolans disciplin

2006-11-02
Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Det fick skolkommissionen erfara: deras arbete med förbudet av agan ledde till ett förtydligande av skolans disciplineringsuppdrag - ett resultat de definitivt inte åsyftade, säger forskaren Jonas Qvarsebo.
Forskning och utveckling kategorier

Gemensam kompetensutveckling är inte självklar

2006-10-23
När Ingrid Nilsson började studera grundskollärares inställning till kompetensutveckling märkte hon snabbt att deras syn skiljer sig åt: hennes studie visar på vikten av att ha lärarna med sig i kompetensutvecklingsarbetet, annars talar man för döva öron.
Forskning och utveckling kategorier

Barn är också en del av segregationsprocessen

2006-10-18
Segregation är en process som barn är delaktiga i att skapa och återskapa, säger forskaren Katarina Gustafson. I sin avhandling har hon undersökt barns identitetsarbete: studien visar att stadsdelen är en viktig nyckel för att förstå både skola och barn.
Forskning och utveckling kategorier

Reformarbete blir sällan som det är tänkt...

2006-10-16
När skolan ska genomföra reformprocesser omtolkas de nationella intentionerna på mellannivå, både av kommuntjänstemän och av de verksamma i skolan. Därför menar forskaren Jan Håkansson att reformarbeten sällan blir som det är tänkt.
1149150151156