Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 150 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Barns och ungas kamratskapande är livsviktigt

2006-07-10
Maud Ihrskog säger att barns kamratskapande måste upp på de vuxnas agenda: att lära sig läsa och skriva kräver hjälp, så även relationsskapandet. Att vara älskad, att få ha roligt, att känna tillit och närhet, det är LIVSVIKTIGA faktorer för ett barn.
Forskning och utveckling kategorier

Självreglerande elever och styrda lärare

2006-07-10
Det är konsekvensen av Kunskapsskolans organisering av verksamheten, säger Ylva Ståhle. Deras individualisering leder till att elever och lärare byter roller: medan eleven förhåller sig självständigt till skolans system, blir läraren styrd av den.
Forskning och utveckling kategorier

Adekvat lärarkompetens ger starka effekter

2006-06-26
Eva Myrberg har undersökt vilken effekt formell lärarkompetens inom friskolorna har på 9-10 åriga elevers läsförmåga. Resultatet var entydigt: lärarkompetens har stark effekt på elevernas läs-förmåga, men lika god effekt har den sociala snedrekryteringen.
Forskning och utveckling kategorier

Idrottsläraren i Sverige och Grekland

2006-06-26
Konstantin Kougioumtzis har studerat lärarkulturer och professionskoder för idrottslärare i Sverige och Grekland. Han upplever stora skillnader mellan Grekland och Sverige - bland annat vad gäller idrottsämnets status i jämförelse med övriga skolämnen.
Forskning och utveckling kategorier

Musikalproduktionen - en arkitektur för lärande

2006-06-21
Els-Mari Törnquist säger att lärande handlar mycket om att skapa relationer, inte bara till varandra utan även till det objekt som står i fokus i lärandeprocessen. Ett sådant objekt är musikalproduktionen, som då kan bli till en arkitektur för lärande.
Forskning och utveckling kategorier

Läroämnenas legitimitet avgör elevinflytandet

2006-06-20
Arbetet med elevinflytande är inte helt lätt, säger Ragnhild Swahn: lärare använder läroplanen som riktlinje för vilket inflytande som är möjligt, medan elever helst engagerar sig i frågor som intresserar dem. Utmaningen blir att få önskemålen att mötas.
Forskning och utveckling kategorier

Idrott och hälsa än så länge mest idrott

2006-06-19
Hälsa betraktas fortfarande som en fysiologisk fråga om att ha bra kondition och förebygga övervikt, fast det står i styrdokumenten att hälsa ska handla om fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, säger Mikael Quennerstedt.
Forskning och utveckling kategorier

Det går att minska studenters drickande

2006-06-14
30 procent av alla studenter på universitet och högskolor dricker så mycket alkohol att det är skadligt för dem under någon period under sina studieår. Men det finns metoder för att både identifiera dem, och få dem att dricka mindre, säger Kent Johnsson.
Forskning och utveckling kategorier

Kampen om den företagsamma eleven

2006-06-13
Eva Leffler har studerat företagsamhet i skolan, och förvånas över att näringslivet får möjlighet att komma in och ställa krav på skolans arbetssätt och arbetsformer. Hon säger att det uppstår en kamp mellan skola och näringsliv, som inte delar samma mål.
1149150151153