Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 146 av 156

Forskning och utveckling kategorier

Konsumentkunskap är minerad mark för killar

2007-04-16
Den traditionella undervisningen i hem- och konsumentkunskap är kvinnligt kodad: det innbär säker mark för flickorna - minerad för pojkarna. För är du som kille för duktig, säger forskaren Monica Petersson, kan ditt agerande uppfattas som omanligt.
Forskning och utveckling kategorier

Reflektion och dialog skapar bättre lärare

2007-04-16
Räcker det att kunna sin sak för att undervisa? Långt därifrån, konstaterar Khalid El Gaidi som undersökt tio lärares reflektioner över erfarenheter av undervisningen på KTH. God undervisning handlar i stor utsträckning om vem du är som människa.
Forskning och utveckling kategorier

Problematiskt fokus på berättande texter

2007-04-16
Skrivundervisningen för årskurs sju och åtta fokuserar överlag på berättande texter, säger forskaren Birgitta Norberg Brorsson. Det är problematiskt, menar hon, då det inte är den typen av text som efterfrågas när eleverna lämnar skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Att motivera när ingen motivation finns

2007-04-04
Hur möter gymnasieskolan de elever som har sämst meritvärde med sig från grundskolan? Hur hanterar lärare på IV-programmet elever som vantrivs i själva skolkontexten? Martin Hugo har under tre år följt en grupp lärare och elever på gymnasiet.
Forskning och utveckling kategorier

Kollision när elevens textvärld möter skolans

2007-03-23
Elevernas förväntningar på svenskämnet kolliderar med skolans, säger Christina Olin-Scheller:- Hur ska man som medelålders svensklärare förstå en byggkille som spelar datorspel dygnet runt, som nästan har sin textvärld på en annan planet?
Forskning och utveckling kategorier

Hållbar utveckling är mer än "bara" miljöfrågor

2007-03-07
När Inger Björneloo började studera hur lärare beskrev sin egen undervisning för hållbar utveckling blev hon förvånad. De talade nästan inte alls om de miljöfrågor som ofta kopplas samman med ämnet, utan pratade istället om etik, ansvar och medkänsla.
Forskning och utveckling kategorier

Hur EN lärarutbildning samtidigt är FYRA...

2007-03-07
Får blivande lärare möjligheten att utveckla de kompetenser som krävs för att klara av att arbeta i den decentraliserade, målstyrda skolan? Marie Jedemark beslutade sig för att undersöka vilket professionskunnande som möjliggjordes på en lärarutbildning.
1145146147156