Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 145 av 156

Forskning och utveckling kategorier

Det finns ingen "one size fits all" reform

2007-06-04
Reformarbeten är komplexa, säger Linda Rönnberg, som har följt försöket med slopad timplan från initiering till genomförande. Även om reformen inte gav de förbättrade elevresultat man hade hoppats, på, så var försöket långt ifrån misslyckat, säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Utomhusundervisning ett krav om naturen är målet

2007-05-25
Ola Magntorn har myntat ett nytt begrepp inom ekologi som han kallar att "läsa" naturen: det innebär att eleverna ska kunna förklara vad de ser i ett ekosystem och förstå hur organismer och processer samspelar. Men det kräver att eleverna får komma ut...
Forskning och utveckling kategorier

Interaktion med kompetenta lärare viktigt i NO

2007-05-07
Maria Andrée har tittat på vilket lärande som möjliggörs i skolans NO-undervisning. Hennes studie visar att interaktion med en kompetent lärare krävs för att eleverna ska bli delaktiga i en naturvetenskaplig gemenskap och nå en djupare kunskapsbildning.
Forskning och utveckling kategorier

Det finns metoder som fungerar för bråkiga barn

2007-05-07
Det har länge funnits en utbredd pessimism när det gäller åtgärder för att hjälpa barn med beteendeproblem, säger Ulf Axberg. Men nu kan man se lite ljusare på framtiden: Ulfs studie visar nämligen att det finns metoder som fungerar för bråkiga barn.
Forskning och utveckling kategorier

Fler böcker - men inget djup i elevernas läsning

2007-04-30
Skolans litteraturläsning har förändrats mycket lite under årens lopp, säger forskaren Annette Ewald. Ämnet kännetecknas av en historisk eftersläpning där gamla traditioner fortfarande traderas vidare: läsningen blir främst en färdighetsträning.
1144145146156