Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 145 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Elevers begreppsbildning går inte av sig självt

2007-01-08
Det säger Karolina Österlind, som har studerat högstadieelevers begreppsbildning inom miljöundervisningen. Hennes avhandling visar att eleverna - som arbetade med ämnesövergripande teman - ofta hade svårt att skapa mening av de begrepp de stötte på.
Forskning och utveckling kategorier

Från kontrollredskap till didaktiskt verktyg

2007-01-05
Så skulle man kunna sammanfatta bedömningstraditionens utveckling fram till idag, säger forskaren Christian Lundahl. I sin historiska avhandling undersöker han hur lärarkår och stat har betraktat och utvecklat kunskapsbedömningen.
Forskning och utveckling kategorier

Det är när vi reflekterar som insikterna kommer

2006-12-21
Gun Mollberger Hedqvist började fundera på den handledning hon fick och gav. Kunde samtal fördjupa yrkeskunnandet? Hon upptäckte att det fanns två olika förhållningssätt i mötet med den andre: ett öppnar för reflektion och lärande - gör det inte.
Forskning och utveckling kategorier

Förutsätt inte att vi förstår varandra....

2006-12-19
...undersök istället om vi verkligen gör det, säger forskaren Niclas Rönnström. Han menar att vi dagligen gör antaganden om kommunikation som är problematiska, inte minst för skolans del, eftersom den är central i all pedagogisk praktik.
Forskning och utveckling kategorier

Mattetexter kräver INTE en särskild läsförmåga

2006-12-18
Trots det så har elever lyckats skapa en särskild lässtrategi för just matematiska texter - och den är inte särskilt gynnsam, säger forskaren Magnus Österholm. Hans studie visar att elever fokuserar på fel saker i texterna, och glömmer själva läsningen.
Forskning och utveckling kategorier

I Dagens Nyheters ögon är läraren en hjälte

2006-12-13
Det talas ofta om hur dåligt den svenska skolan mår, och när man börjar leta syndabockar så står förstås läraren nära till hands, säger Matilda Wiklund. Men den uppfattningen kunde inte vara mer fel: tvärtom framställs läraren som en hjälte.
Forskning och utveckling kategorier

Läraryrket är både evigt och föränderligt

2006-12-12
Det säger forskaren Joakim Landahl, som har studerat hur den sociala dimensionen av läraryrket har förändrats under 1900-talet, med fokus på fostran och omsorg. Hur har bilden av skolbarnet förändrats - och därmed även bilden av läraren?
Forskning och utveckling kategorier

Kul och utvecklande med interaktiva miljöer

2006-12-12
Interaktiva miljöer skapar motivation för funktionshindrade barn att träna och uttrycka sig på ett sätt som vanlig terapi sällan gör. Här ges barnen själva kontrollen över skeendet och dessutom är det roligt, säger forskaren Eva Petersson.
1144145146153