Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 144 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Hur EN lärarutbildning samtidigt är FYRA...

2007-03-07
Får blivande lärare möjligheten att utveckla de kompetenser som krävs för att klara av att arbeta i den decentraliserade, målstyrda skolan? Marie Jedemark beslutade sig för att undersöka vilket professionskunnande som möjliggjordes på en lärarutbildning.
Forskning och utveckling kategorier

Etik måste bli mer än retorik i klassrummet

2007-01-19
Som lärare var jag själv inte medveten om den underliggande etik som finns i mötet mellan lärare och elev, säger Anders Holmgren. Det var när mina ord fick oanade konsekvenser som jag började fundera på klassrummets etik, och hur den påverkade oss.
Forskning och utveckling kategorier

Utbildningsreformer har präglat svenskämnet

2007-01-16
Henrik Román har studerat hur diskussionen kring svenskämnet och litteraturundervisningen har förändrats i samband med att gymnasieskolan har reformerats. Han säger att den skola vi har idag bär tydliga spår av reformerna under 1960- och 1970-talet.
Forskning och utveckling kategorier

Organisationsförändring gav en helt ny skola

2007-01-15
Två skolor i Västerås bestämde sig för att göra en organisationsförändring utifrån teorin om den kommunikativa pedagogiken. Förändringsarbetet, som Elisabeth Cederwald har följt, ledde till att både pedagoger, arbetslag och organisation utvecklades.
Forskning och utveckling kategorier

Små barn - med stora språkliga resurser

2007-01-12
Det säger forskaren Polly Björk-Willén efter att ha studerat barns sociala samspel i två flerspråkiga förskolor i Australien och Sverige. Hon menar att om pedagoger blir mer medvetna om barns språkbruk, så kan de också dra nytta av det.
Forskning och utveckling kategorier

Hur man samtalar om litteraturen spelar stor roll

2007-01-09
Eva Hultin har studerat hur fem olika gymnasieklasser samtalar om litteratur under en vanlig skollektion. Hon förvånades över att lärare hade så olika uppfattningar om vad ett litteratursamtal var, och att deras sätt att genomföra samtalen var så olika.
1143144145153