Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 142 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Utomhusundervisning ett krav om naturen är målet

2007-05-25
Ola Magntorn har myntat ett nytt begrepp inom ekologi som han kallar att "läsa" naturen: det innebär att eleverna ska kunna förklara vad de ser i ett ekosystem och förstå hur organismer och processer samspelar. Men det kräver att eleverna får komma ut...
Forskning och utveckling kategorier

Det finns metoder som fungerar för bråkiga barn

2007-05-07
Det har länge funnits en utbredd pessimism när det gäller åtgärder för att hjälpa barn med beteendeproblem, säger Ulf Axberg. Men nu kan man se lite ljusare på framtiden: Ulfs studie visar nämligen att det finns metoder som fungerar för bråkiga barn.
Forskning och utveckling kategorier

Interaktion med kompetenta lärare viktigt i NO

2007-05-07
Maria Andrée har tittat på vilket lärande som möjliggörs i skolans NO-undervisning. Hennes studie visar att interaktion med en kompetent lärare krävs för att eleverna ska bli delaktiga i en naturvetenskaplig gemenskap och nå en djupare kunskapsbildning.
Forskning och utveckling kategorier

Fler böcker - men inget djup i elevernas läsning

2007-04-30
Skolans litteraturläsning har förändrats mycket lite under årens lopp, säger forskaren Annette Ewald. Ämnet kännetecknas av en historisk eftersläpning där gamla traditioner fortfarande traderas vidare: läsningen blir främst en färdighetsträning.
Forskning och utveckling kategorier

Förändringar inom förskolan skapar frustration

2007-04-23
Fler små barn, större barngrupper, längre avstånd till närmaste arbetsledning och fler administrativa uppgifter. Förändrade villkor upplevs nästan alltid som försämringar av personalen inom förskolan som trots en rad förändringar inte fått mer resurser.
1141142143153