Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 141 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Stort som smått ryms i rektors ledarskap

2007-06-28
För en utomstående kan nog rektors vardagliga ledarskap gestalta sig på lite oväntade sätt ibland, säger Josefin Brüde Sundin, men det som först kan verka som ganska löst hopplockade arbetsuppgifter bildar tillsammans en meningsfull helhet.
Forskning och utveckling kategorier

Motsägelsfull inställning till djur orsakar krock

2007-06-27
Skolan arbetar på många sätt för att förbättra djurs situation, säger Helena Pedersen, men förmedlar samtidigt idén om att djur ska kunna utnyttjas för människans syften. I sin avhandling undersöker hon vilken syn på djur som skolan egentligen förmedlar.
Forskning och utveckling kategorier

Entreprenörskap i skolan gav ny form av lärande

2007-06-25
Två skolors sätt att arbeta med entreprenörskap visade sig påverka elevernas möjligheter till lärande, säger Gudrun Svedberg - men det var enbart på en av skolorna som eleverna utvecklade en helt ny arbetsform liknande den hos en lärande organisation.
Forskning och utveckling kategorier

Hur tillgodose olika intressen i NO-undervisningen?

2007-06-14
Skolans undervisning ska bygga på elevernas tidigare erfarenhet och intressen, samtidigt måste lärarna ta hänsyn till skolämnet, kursplanen och skolans traditioner i sin undervisning. Det är i det spänningsfältet som Mattias Lundins studie tar sin början.
Forskning och utveckling kategorier

Fingertoppskänsla och insiktsfull anpassning

2007-06-08
Det är vad som krävs av läraren i arbetsvardagen, säger Ann-Sofi Wedin, som i sin studie skriver fram den relationella aspekten av läraryrket. - Det är hela tiden nya möten och nya situationer, och det ställer höga krav på lärarens anpassningsförmåga.
Forskning och utveckling kategorier

Det finns ingen "one size fits all" reform

2007-06-04
Reformarbeten är komplexa, säger Linda Rönnberg, som har följt försöket med slopad timplan från initiering till genomförande. Även om reformen inte gav de förbättrade elevresultat man hade hoppats, på, så var försöket långt ifrån misslyckat, säger hon.
1140141142153