Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 137 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Inte alla elever får en demokratisk kompetens

2008-01-16
De verktyg skolan har för att ge elever en demokratisk kompetens fungerar bra för cirka 80 % av eleverna: för resterande 20 % - vilket är elever som går yrkesförberedande program - misslyckas dagens gymnasieskola med sitt uppdrag, visar Tiina Ekman.
Forskning och utveckling kategorier

Lärande samtal måste ha mål och mening

2008-01-14
Deliberativa samtal har god potential för lärande, säger Kent Larsson: rätt använt så ger det eleverna en samtalsdemokratisk kompetens som de kan bära med sig ut i livet. Men det går inte att bara prata på: samtalen kräver både syfte och kunskapsinnehåll.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarbehörighet påverkar elevers resultat

2007-12-17
En elev som går i en skola med en hög andel behöriga lärare har i jämförelse med en elev som går i en skola med en låg andel behöriga lärare ett skolresultat som är ungefär 11 procent bättre, konstaterar Christian Andersson i sin avhandling.
Björn Söderqvist
Forskning och utveckling kategorier

Skolledares syn på decentralisering och konkurrens

2007-12-10
- Svenska skolledare är mer positivt inställda till decentralisering och marknadskrafter än engelska, säger Björn Söderqvist. Han tror att en orsak är att decentraliseringen i Sverige har givit de svenska skolledarna ett uppskattat ökat självbestämmande.
Forskning och utveckling kategorier

Att utmana innehållet i hållbar utveckling

2007-11-23
Om vi ska utbilda elever i hållbar utveckling - och det tycker jag definitivt att vi ska, säger forskaren Iann Lundegård - då måste undervisningen kännetecknas av pluralism: eleverna måste få vara med och formulera vad det är som är viktigt för dem.
1136137138153