Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 135 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Kyrkan erbjuder en öppenhet skolan saknar

2008-04-18
Att konfirmera sig är en religiös upplevelse, men inte enbart, säger Elisabeth Porath Sjöö: det är även en bildningsresa som berör hela individen. Ungdomarna i hennes studie talade om en kyrka som uppmuntrade till fritt tänkande - i motsats till skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Mycket dolt i studenters matematikförståelse

2008-04-16
Det finns mycket dolt i studenters matematiska resonemang som inte märks om man bara lyssnar ytligt, säger Kerstin Pettersson, vars studie visar att studenterna har en djupare förståelse som visar sig först när man lyssnar ordentligt - och ställer frågor.
Forskning och utveckling kategorier

Läseboksbarnen har tagit över berättandet

2008-04-10
Angerd Eilard har studerat hur genus, etnicitet och generation samspelar i grundskolans läseböcker under fyrtiofem år. Hennes studie visar att läsebokspojken är mer oförändrad än läseboksflickan och att barnen har tagit över i förhållande till de vuxna.
Forskning och utveckling kategorier

När det gör ont inåt riktas ilskan utåt

2008-03-25
Camilla Hakelind har undersökt ungdomars sociala relationer och orsaker till interpersonella problem: vilken betydelse har till exempel föräldrarelationer - och finns det en koppling mellan ungdomars självbild och interpersonella problem?
Forskning och utveckling kategorier

Störande elever - eller störd media?

2008-03-04
Marcus Samuelsson förvånas över medias bild av den stökige svenske eleven:- Jag skulle tro att den bild av den svenska skolan som jag visar på i min avhandling är mer vanligt förekommande än den retoriskt förenklade bild man ibland hittar i media.
1134135136153