Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 132 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Viktigt att kunna ta för sig i skolan

2008-08-12
Hur blev du intresserad av ämnet? - Jag är grundskollärare och har arbetat många år i skolan. Jag är intresserad av relationer och samspel mellan människor, och jag är särskilt intresserad av relationer kopplade till kön. Jag har ingått i ett större nationellt forskningsprojekt som heter "Förändrade köns/genusordningar i skola och utbildning. Policy, perspektiv och…
Forskning och utveckling kategorier

Barn är inte så mediekompetenta som alla tror

2008-06-25
Men inte heller så oskuldsfulla, säger Cecilia Löfberg. Hon är tveksam till en debatt där man ofta kategoriserar barn i den ena eller den andra gruppen, eftersom det faktiskt inte hjälper oss att förstå hur barn och unga förhåller sig till nya medier.
Forskning och utveckling kategorier

Att lära sig en musikalisk praktik

2008-06-25
Hur överförs egentligen en praktisk kunskap? Hur lär sig studenter spela ett instrument och vad är det som sker i den processen? Sven Åberg har genom ett samarbete med KTH och Kungliga musikhögskolan i Stockholm undersökt hur yrkeskunskap kan överföras.
Forskning och utveckling kategorier

Dra nytta av bedömningens styrande kraft

2008-06-25
Bedömning styr i stor utsträckning vad elever och studenter väljer att lära sig, därför måste vi börja använda det som ett verktyg för lärande, säger Anders Jönsson, vars studie visar att bedömning kan vara både tillförlitligt och uppmuntra lärande.
1131132133153