Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 131 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Extrem form av självstyre på konstutbildningar

2008-10-01
Studenterna på landets konstutbildningar får ta ett stort ansvar för sin lärandeprocess, säger Ann-Mari Edström. Hon har i sin avhandling studerat den form av extremt självstyre som finns på de här utbildningarna, och de krav det ställer på studenterna.
Forskning och utveckling kategorier

Elevers röster om skrivande

2008-09-22
Många elever upplever tidspress som ett problem vid skrivande och många hamnar i skamfällor som skapar känslor av otillräcklighet och misslyckande. Suzanne Parmenius-Swärds avhandling belyser olika dilemman som har betydelse för elevers skrivande.
Forskning och utveckling kategorier

Utvecklingssamtal ur ett elevperspektiv

2008-09-02
Disciplinering är ett sätt att forma, styra och utveckla elever. I dagens skola disciplineras eleverna via förhandling och diskussioner, bl.a. genom utvecklingssamtal. Gunilla Granath har studerat hur detta påverkar elevernas sätt att styra sig själva.
Forskning och utveckling kategorier

Magkänslan viktigast för expert

2008-08-28
Varför blir vissa människor experter? Det undermedvetna spelar stor roll, menar Lars-Erik Björklund som i sin avhandling lagt samman resultat från olika forskningsområden till en helhet där det vi kallar magkänsla kan förklaras.
Forskning och utveckling kategorier

Ungdomar omförhandlar sin identitet i samtal

2008-08-19
Linda Kahlin har i sin avhandling undersökt hur kön, etnicitet och generationstillhörighet skapas i interaktion. Ungdomarna omförhandlar och gör motstånd mot stereotyper som de inte håller med om eller inte vill identifiera sig med, säger hon.
1130131132153