Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 130 av 153

Hur bedöms karaktärsämnena på yrkesprogrammen?

2008-11-13
Hur blev du intresserad av ämnet? - Mitt intresse väcktes dels av en konkret fråga från eleverna varför de ofta bara fick betyget G i karaktärsämnena. Men även genom mitt eget arbete med kvalitetssäkring där jag såg samma sak som eleverna när det gällde hur betygsnivån låg i karaktärsämnena. Jag frågade mig varför det…

Behov av reformer inom den kommunala musikskolan

2008-11-12
Hur blev du intresserad av ämnet? - Inom den musikpedagogiska traditionen verkar mycket vara för givet taget. Som exempelvis att ju större musikalisk talang man har desto mer får man ut av att spela. Själv är jag är kritiskt till detta odemokratiska synsätt men har aldrig funnit något forum att diskutera och ställa frågor om…

Internationella kunskapsmätningar missbrukas

2008-11-10
Hur blev du intresserad av ämnet? - När jag började på forskarutbildningen 2001 presenterades den första PISA-undersökningen och det blev då en diskussion om kunskapsresultaten. Jag fick möjlighet att vara med på en OECD-konferens i Berlin där det fördes diskussioner hur man skulle lägga upp nästa PISA-undersökning. Jag märkte då att fokus flyttades från att…
Forskning och utveckling kategorier

Nutid viktig för historisk förståelse

2008-10-28
Att se sambandet mellan olika tider har ett stort värde för oss människor och på ett djupare plan handlar det om själva livet. Det är utgångspunkten i Niklas Ammerts avhandling om hur begreppet historiemedvetande uttrycks i svenska läroböcker.
Forskning och utveckling kategorier

Föräldrar experter på samspel

2008-10-21
Samspelet mellan barn med flera betydande funktionshinder och deras föräldrar består av ömsesidig delad erfarenhet och glädje. I vardagen sker hela tiden ett samspel. Jenny Wilder har i sin avhandling intervjuat föräldrar om vardag och kommunikation.
Forskning och utveckling kategorier

Gruppen viktigt även för distanselever

2008-10-13
Distanselever är sällan några ensamvargar. Tvärtom, visar Berit Östlunds avhandling om distansstudier ur elevernas perspektiv. Här lyfts gruppen fram som en viktig inspirationsfaktor. Stöd och styrning från lärarhåll uppskattas också av distanselever.
1129130131153