Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 128 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Eleverna passiva i engelskspråkiga klasser

2009-01-07
Det pratas betydligt mindre, både engelska och svenska, i klassrum där undervisningen bedrivs på engelska. Maria Lim Falk skriver i sin avhandling om hur detta påverkar elevernas kommunikativa kompetens i olika ämnen och deras språkutveckling i svenska.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarna i kläm mellan kreativitet och direktiv

2008-12-22
Lärare befinner sig ofta på kollisionskurs mellan den egna kreativiteten och skolans procedurregler. Men lärarna är duktiga på att protestera och ge uttryck för sina moraliska ställningstaganden, konstaterar Agneta Knutas som följt ett lärarlag.
Forskning och utveckling kategorier

Lägg mer fokus på skolans förbättringsarbete

2008-12-22
Samarbetsformer, kompetensutveckling och ledarskap är tre viktiga faktorer när det gäller skolors interna möjligheter till förbättring. Skolan måste ägna mer tid och kraft för att bygga upp inre förutsättningar för förändringsarbete, menar Conny Björkman.
Forskning och utveckling kategorier

Läsa texten eller ”verkligheten”?

2008-12-19
Ingrid Mossberg Schüllerqvist har undersökt lärares målsättningar för litteraturundervisningen. Hon konstaterar att lärarna jobbar mycket med läsförståelse, med värderingsfrågor och att de fungerar som kritiker som visar att litteratur kan läsas olika.
Forskning och utveckling kategorier

Ideologisk maktkamp i läroböcker

2008-12-18
Övertydliga politiska budskap, i vissa fall ren propaganda och en konsekvent underordning av målgruppen. Läroböcker i svenska för andraspråk utgör en arena för en ideologisk maktkamp, visar Jörgen Mattlars avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarnas villkor leder till sämre resultat

2008-12-17
Elevernas allt sämre resultat beror på de stora förändringar som skett inom läraryrket sedan mitten av nittiotalet och på den styrning som gör att lärarna har en sämre kontroll över yrket. Det menar Göran Brante i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Genom leken utmanar barnen sig själva

2008-12-17
Att uppmuntra barn till mer låtsaslek är en investering för framtiden, menar forskaren Mikael Jensen. En person som - förutom att ha goda kunskaper - också är kreativ, socialt kompetent och en bra problemlösare blir nämligen en förebild för andra.
Forskning och utveckling kategorier

Matematiken misslyckas trots särställning

2008-12-16
Har demokrati, tillväxt och livslångt lärande något med matematik att göra? I allra högsta grad om man ska tro på läroplaner och andra styrdokument. Överdrifter, menar Sverker Lundin som forskat om matematiken och dess upphöjda roll i den svenska skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Olika kunskapsdimensioner mäts i betygen

2008-12-12
Betygen mäter ämneskunskaper, men också elevernas motivation. Det visar Alli Klapp Lekholm i sin avhandling. Engagerade föräldrar ger eleverna högre betyg och friskolor och stora skolor sätter högre betyg eftersom föräldrar där är mer välutbildade.
1127128129153