Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 114 av 153

Skilda uppfattningar om matematikutbildningens innehåll

2010-06-11
Det finns stora skillnader i hur lärarutbildare i Tanzania ser på lärarutbildningen i matematik. För vissa står ämneskunskaperna i fokus, medan andra lägger tonvikten på pedagogik, visar Andrew Binde i sin avhandling Teacher Educators' Conceptions of Mathematics Teacher Education: Thoughts among Teacher Educators in Tanzania.

Mångfacetterade könsmönster i barns vardag

2010-06-10
Pojkar kramar varandra lika ofta som flickor. Men flickor får ofta ansvaret att lugna ned stökiga pojkar. Ylva Odenbring har studerat könsmönster i barns vardag i sin avhandling "Kramar, kategoriseringar och hjälpfröknar. Könskonstruktioner i interaktion i förskola, förskoleklass och skolår ett".

Tydligt syfte gör undervisning på nätet meningsfull

2010-06-10
Ett vanligt problem med undervisning genom textsamtal på nätet är att vissa studenter är passiva. Men de flesta blir engagerade - om de invigs i vad som förväntas och i hur de kan bidra till lärandet. Det visar Monica Liljeström i avhandlingen Learning text talk on line. Collaborative learning in asynchronous text based discussion forums.

Lärarna behöver kunskap om teorin bakom retoriken

2010-06-09
Muntlig framställning är en vanlig redovisningsform i dagens skola. Men eleverna efterfrågar djupare teorier och verktyg för hur de ska bygga sina muntliga framträdanden. Cecilia Olsson Jers konstaterar i sin avhandling Klassrummet som muntlig arena. Att bygga och etablera ethos, att varken lärarna och eleverna har tillgång till det metaspråk som behövs för att tala om den process som det innebär att bli en offentlig talare.
Forskning och utveckling kategorier

Idrott för alla kräver kunskap

2010-06-07
Idrottslärarnas attityd, erfarenhet och kunskap är a och o när det gäller att anpassa undervisningen så att elever med rörelsenedsättning kan delta. Det visar Kajsa Jerlinders avhandling "Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder: En utopi?"
Forskning och utveckling kategorier

Ojämna förutsättningar för framtidsval

2010-06-07
Djungeln av utbildningar och möjligheter efter gymnasiet har vuxit sig stor och svåröverskådlig. Men vad händer med valfriheten om inte alla har samma möjligheter att få information, frågar sig Catarina Lundqvist i sin avhandling Möjligheternas horisont: Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer .

Blinda kvinnor utestängdes från samhället

2010-05-28
Som blind kvinna vid förra sekelskiftet var det i stort sett omöjligt att få ett yrke att försörja sig på. Oavsett hur begåvad man var. Beatrice Christensen Sköld berättar en oskriven historia i sin avhandling Vi kan inte alla passa till hantverkare: Blinda kvinnors bildningsprocess 1879-1923 .
1113114115153