Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 113 av 153

Forskning och utveckling kategorier

Från isolerad nomadskola till enhetlig folkskola

2010-06-23
Hur ska skolan balansera mellan kulturell mångfald och nationell enighet? Den frågan diskuterades redan för 100 år sedan, skriver David Sjögren i sin avhandling "Den säkra zonen: Motiv, åtgärdsförslag och verksamhet i den särskiljande utbildningspolitiken gentemot inhemska minoriteter 1913-1962".
Forskning och utveckling kategorier

Matematik på nya sätt ökar självförtroendet

2010-06-22
För många lärarstudenter skapar matematik rädsla och oro. Genom att arbeta med matematik på nya sätt får de både en ny syn på ämnet och på sig själva. Det visar Anna Palmer i sin avhandling, Att bli matematisk. Matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna.
Forskning och utveckling kategorier

Learning study ger lärande på djupet

2010-06-22
Insikter som lärare får genom en så kallad learning study kan ha stor betydelse för elevernas lärande. Kunskaperna kan också överföras mellan lärare och vara till nytta för fler elever. Det visar Angelika Kullberg, som i augusti disputerar med en avhandling om kritiska aspekter inom matematikundervisningen. What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics, heter den.
Forskning och utveckling kategorier

Konkurrens dilemma för folkhögskolan

2010-06-22
Svenska folkhögskolor har historiskt sett legat långt framme, till exempel i fråga om undervisningsmetoder. I dag har marknadstänkandet gjort sitt intåg, vilket leder till nya dilemman som utmanar identiteten, visar Caroline Runesdotter i avhandlingen I otakt med tiden?, Folkhögskolorna i ett föränderligt fält.
Forskning och utveckling kategorier

Lång tradition bakom bibliotekariens roll

2010-06-22
Redan på 1500-talet talade bibliotekarier om allmänna bibliotek, om universalarkiv och vikten att stå objektiv inför urvalet. Det visar Bertil Janssons avhandling Bibliotekarien: om yrkets tidiga innehåll och utveckling.
Forskning och utveckling kategorier

E - lärande måste anpassas kulturellt

2010-06-22
Vad som ses som god kvalitet i utbildning varierar mellan olika länder. För att internetbaserat lärande i högre utbildning ska vara framgångsrikt krävs att både teknik och formerna för undervisning och examination anpassas till en kulturell kontext. Det visar Davoud Masoumi, i avhandlingen Quality in E-learning in a Cultural Context: The Case of Iran.
Forskning och utveckling kategorier

Trädgård som pedagogiskt verktyg

2010-06-21
Trädgårdsarbete ger människor med intellektuella funktionshinder både möjligheter och begränsningar i lärandet. Det visar Mariella Niemis avhandling Naturbaserade aktiviteter i daglig verksamhet och gymnasiesärskola. En studie om personer som lär långsammare och om trädgårds- och naturbruksarbetets möjligheter och begränsningar i ett socialt perspektiv .

Bära slöja, förlust av frihet eller utövande av frihet?

2010-06-21
Om vi är tvärsäkra på vad religion och demokrati är och om allt måste motiveras rationellt, då blir det svårt för religion och demokrati att mötas i skolan Det skriver Lovisa Bergdahl i sin avhandling "Seeing Otherwise: Renegotiating Religion and Democracy as Questions for Education"

Svårt för lärare med utländsk bakgrund att etablera sig

2010-06-21
När lärare med utländsk bakgrund berättar om sitt möte med svensk skola är bilden komplex. Deras tidigare erfarenhet efterfrågas sällan, och det tar tid för dem att skapa legitimitet. Om detta skriver Monica Sandlund i sin avhandling, Lärare med utländsk bakgrund: sju yrkeslivsberättelser om möten med nya skolsammanhang.
Forskning och utveckling kategorier

Vem styr över betygen?

2010-06-21
Pär Widén beskriver i sin avhandling, Bedömningsmakten: berättelser om stat, lärare och elev, 1960 1995, bedömningen i gymnasiet. Han belyser hur statsmakten stärker sitt grepp om bedömningssystemet, samt om lärare och elever, genom att bedömningsmakten förändras, vilket innebär styrning över både skolor, lärare och elever.

Normer gör rektorernas vardag lättare

2010-06-21
Rektorer har en komplex arbetsvardag och relativt få gemensamma normer att förhålla sig till. De har dessutom förvånansvärt lite professionellt utbyte med andra kollegor. I sin avhandling, Rektorer bör och rektorer gör, redovisar Ulf Leo ett normbegrepp som ger rektorerna möjlighet att få syn på relationen mellan vad de bör göra, och hur de faktiskt handlar.
1112113114153