Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 104 av 153

Samarbete som bygger på förhandling

2011-09-28
Arbetet med elever i resursskolan är inte lika förutsägbart som i den vanliga skolan, vilket innebär att lärare och socialarbetare ständigt måste förhandla om vem som gör vad. Det konstaterar Anette Bolin i avhandlingen Shifting subordination: Co-located interprofessionalcollaboration between teachers and social workers .

Mest svenska i franskundervisningen

2011-09-20
Joakim Stoltz avhandling L alternance codique dans l enseignement du FLE. Étude quantitative et qualitative de la production orale d interlocuteurs suédophones en classe de lycée visar att svenskan är närvarande även i de situationer där syftet är att konversera på franska. Om läraren konsekvent använder sig av målspråket så gör eleverna större framsteg i muntlig framställning.

Aspergers syndrom kan upptäckas hos spädbarn

2011-09-12
Avvikelser i beteenden som är påtagliga redan under barns första två år kvarstår i de flesta fall i vuxen ålder. Det konstaterar Petra Dewrang i avhandlingen Asperger Syndrome: Socialfunctioning in relation to behavioural and cognitive traits from infancy to young adulthood .

Ungdomars sociala relationer viktiga för hälsan

2011-09-08
Ungas sociala relationer ger olika effekter på hälsan. Lärarkontakten har större hälsobringande betydelse för elever som sökt teoretiska gymnasieprogram än för de som har sökt icke-teoretiska, visar Daniel Berghs avhandling Social Relations and Health: How do the associations vary across contexts and subgroups of individuals? .

Psykisk hälsa och SET

2011-09-08
Birgitta Kimber har i sin avhandling Primary prevention of mental health problems amongchildren and adolescents through social and emotional training in school analyserat SET-programmet (Social Emotionell Träning). Hon konstaterar att SET kan vara ett verktyg för attfrämja psykisk hälsa hos barn och ungdomar.

Livsförståelsearbete hjälper elev förstå sig själv

2011-09-05
Jag hoppas att fokus vidgas när det gäller hur man ser på elever i behov av särskilt stöd i skolan, säger Ingalill Stefansson som har disputerat med avhandlingen Världens opålitlighet: Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan . Hon menar att elever behöver arbeta med sin livsförståelse. Inflytande och delaktighet i samhället är lagstadgade rättigheter sominte med självklarhet i praktiken gäller för dem som har bristande förståelse av sig själva och världen.

Ett särskilt perspektiv på högre studier

2011-09-02
Såväl i samhället som bland deltagare på folkhögskolornas allmänna linjer finns det enutbredd uppfattning att folkhögskolan är till för de personer som misslyckats på gymnasiet.Därför ser sig många folkhögskoledeltagare inte som blivande högskolestudenter. Det menarAnnelie Andersén som disputerat med avhandlingen Ett särskilt perspektiv på högre studier?:Folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet .

Begrepp i NO får olika betydelse i skolan och i forskningen

2011-08-30
– Jag fokuserar på hur vissa nyckelbegrepp har kommit att få olika betydelser i skolan respektive i forskarsamhället, säger Jakob Gyllenpalm som skrivit avhandlingen "Teachers'Language of Inquiry: The Conflation Between Methods of Teaching and Scientific Inquiry in Science Education".

Ledarskap formas i samförstånd med de som leds

2011-08-25
Både chefens perspektiv och medarbetarnas perspektiv måste finnas med om man ska få ökad förståelse för arbetsklimatet. - Målsättningen med min avhandling är att bidra till begreppsutvecklingen ochmetodutvecklingen när det gäller medarbetarskap, säger Johan Bertlett om sinavhandling An Employeeship Model and its Relation to Psychological Climate: A Study ofCongruence in the Behavior of Leaders and F ollowers.
1103104105153