Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 101 av 153

Forskning och utveckling kategorier

NO-undervisningen slår fel

2012-02-28
Elever intresserar sig för många frågor med ett naturvetenskapligt innehåll. Men vardagliga experiment som syftar till att öka intresset för NO går femtonåringarna förbi. Det visar Magnus Oskarsson i sin avhandling Viktigt men inte för mig .
Forskning och utveckling kategorier

Barns läsande förr i tiden

2012-02-22
Med Det läsande barnet: minnen av läspraktiker, 1900 1940 vill Mats Dolatkhah bidra till ett historiskt perspektiv i debatten om barns och ungdomars läsande av i dag.
Forskning och utveckling kategorier

Yrkeslärare i förändring

2012-02-13
Det nya läraruppdraget på yrkesutbildningen är ett ensamarbete som kräver individanpassat arbete och samordning av verksamheten runt elevens utbildning. Det framgår av Annica Lagströms avhandling Lärlingslärare en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning .
Forskning och utveckling kategorier

Beslutsform påverkar toleransen

2012-02-07
Representativ demokrati kan ge upphov till mindre tolerans mot åsikter som avviker från den egna. Det är ett av resultaten i Emma Bäcks avhandling Social and cognitive biases in large group decision settings .
Forskning och utveckling kategorier

Segregering i högstadier och gymnasier

2012-02-07
Parallellskolesystem har en positiv effekt på elevernas testresultat årskurserna före linjedelningen. Det visar Kristian Koerselman i sin avhandling Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education .

Globala utvecklingsfrågor handlar om politik

2012-01-31
Hållbar utveckling är ett synsätt som omfattas av allt fler. Samtidigt har den politiska dimensionen gått förlorad. - I undervisningen behöver de inbyggda politiska motsättningarna göras tydliga, säger Beniamin Knutsson som skrivit avhandlingen Curriculum in the Era of Global Development Historical Legacies and Contemporary Approaches .

Varför arbeta ämnesintegrerat?

2012-01-18
Lärarna stimuleras av att arbeta ämnesintegrerat i NO men för eleverna har det inte lika stor betydelse det viktiga är att kunskaperna är användbara och att det finns en vardagsanknytning i undervisningen. Det visar Helena Perssons avhandling Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9 .

Viktigt för identiteten att skriva på dialekt

2012-01-18
Ungdomar som skriver på dialekt upplever det som befriande eftersom det inte finns några regler. Det är också viktigt för identiteten. Det visar Anna Greggas Bäckströms avhandling Ja bare skrivar som e låter: En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms
1100101102153