Der er alt for meget fokus på, hvor gode eleverne er til at læse og regne. For når de bliver voksne, bruger de alle mulige andre kompetencer på job og i fritiden. Og de er mindst lige så vigtige, mener en økonom, der har forsket i de såkaldte nøglekompetencer.
Det finns barn som är lågt engagerade i förskolans aktiviteter och som sällan deltar i lekar, men som personalen inte uppmärksammar. Det visar Frida Åström i sin avhandling där hon jämfört vad barnen och personalen gör i förskolan i Sverige, Portugal och USA.
Der er en masse teser om, hvad afgangsprøverne betyder for undervisningen og eleverne, men der er næsten ingen reel forskningsviden om, hvad de faktisk betyder. Det vil en gruppe forskere lave om på.
Rayan er et av mange innvandrerbarn som har fått autisme. Nå skal forskere undersøke om miljøet rundt barna bidrar til den kraftige økningen i diagnoser.
Flera stora hinder i det svenska regelsystemet och en djupt rotad misstro gör det svårt att driva en icke vinstdrivande, idéburen skola. Det konstaterar Ebba Henrekson i sin avhandling.
Det sociale hierarki mellem eleverne og påvirkningen fra læreren er ofte for stærk til, at eleverne tør fortolke litteratur selv. Ny ph.d. ser på, hvordan brætspil kan sætte eleverne – og læreren – fri.
Sammanlagt 87 000 finländare har varken arbets- eller studieplats, visar en ny studie, som säger att sysslolösheten ofta beror på bristande tillgång till stöd och vägledning.
Continuing professional development (CPD) is considered an important part of improving professional practice and its importance has been highlighted in Department of Education policies in England. However, very little research has explored what CPD school staff access and consider as effective for their roles.