Blivande klasslärare presterar allt sämre i matematik, visar en magisteravhandling vid Åbo akademi i Finland. Aida Ohtonen, forskare och lärarutbildare, har granskat hur lärarstudenterna under de senaste 30 åren klarat ett enkelt matematiktest.
Lärare i Norden använder gärna skönlitteratur i undervisningen, men målet med läsningen skiljer sig åt. I de svenska klassrummen ligger fokus främst på att stärka elevernas läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.
Nordiska lärare använder gärna skönlitteratur i undervisningen. Men vad de vill att eleverna ska lära sig av litteraturen skiljer sig åt mellan länderna. I Sverige och Norge läser eleverna mindre än i till exempel Danmark. Och de svenska lärarna fokuserar framför allt på läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.
Kaos i klassen bliver ikke løst ved at sende elever væk fra fællesskabet. Det er konklusionen i en ny ph.d.-afhandling fra Sigga Waleng. Hun mener, at uroen delvist skyldes, at skolen er underlagt politiske krav, der gør det svært for lærerne at lave den mest hensigtsmæssige undervisning.
Norske ungdomsskoleelever som har opplevd seksuell trakassering, har høyere nivåer av depresjon og ensomhet, og lavere nivåer av selvfølelse og velvære.
Läskrisen bland våra unga har uppmärksammats av såväl politiker, forskare, lärare och föräldrar. Med utgångspunkt i ett besök i skolbiblioteket skriver Krister Lillas, lärare i Österbotten i Finland, om möjliga förklaringar till krisen.