Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Internationellt"

Visar sida 230 av 232

Välj typ av innehåll inom kategori "Internationellt":

What Counts as Young People’s Civic Engagement in Times of Accountability?

2012-07-13
I Maria Olsons artikel ges en kommentar till den internationella studien ICCS 2009 (the International Civic and Citizenship Education Study), som mäter 14-åringars medborgerliga kompetens.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Constitutive effects as a social accomplishment

2012-06-13
Det är allmänt vedertaget att prov får "oavsiktliga effekter", men vad som avses med "oavsiktlig" saknas det en djupare insikt om. Peter Dahler-Larsen har studerat vilken påverkan ett nationellt provsystem i Danska för invandrare får för den praktiska verksamheten i en skola i Danmark.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Classroom assessment and education

2012-06-13
I diskussionen om skärningspunkten mellan kvalitet och bedömning aktualiseras en viktig fråga - den om hur bedömning eftersträvar att stödja kvaliteten på utbildning, skriver Barbara Crossouard i en artikel som bland annat tar upp formativ bedömning i den skotska grundskolan.
Pernilla Granklint

Elevers föreställningar om organsystemen

2012-05-07
Pernilla Granklint Enochson har i sin avhandling funnit att elever i Sverige och Sydafrika har god kunskap om matspjälkningssystemet. Att beskriva vattnets väg genom kroppen var dock betydligt svårare. – Det verkar som att eleverna inte har fått fundera så mycket kring vattnets väg genom kroppen, säger hon.

Brist på visioner i utbildningspolitiken

2011-11-01
Den utbildningspolitiska debatten mellan 1991 och 2002 präglas av en brist på framtidsvisioner. Det konstaterar Anna Forsell i sin avhandling Skolan som politiskt narrativ: En studie av den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag 1991 2002 . Hon menar att dagens reformer är ett svar på gårdagens problembeskrivningar inte morgondagens utmaningar.

Lärarna har haft stor påverkan på historieundervisningen

2011-06-13
I sin doktorsavhandling "History in the Service of Mankind: International Guidelines and History Education in Upper Secondary Schools in Sweden, 1927-2002" visar Thomas Nygren att svenska elever har ett stort intresse av internationell historia även om styrdokument tryckt på andra punkter och att lärarkåren betytt mycket för utvecklingen av historieundervisningen.

Skolvalet har skapat segregation

2011-02-22
Det fria skolvalet har lett till att skolor också i mindre kommuner segregeras. Vissa skolor har till exempel gått från 20 procent elever med utländsk bakgrund till 60 procent. Det visar Anders Trumberg i sin avhandling.

Undervisning om demokrati brister i Sydafrikanska skolor

2011-02-03
Lärarna i sydafrikanska skolor saknar fortbildning när det gäller demokrati och elevinflytande. Det ledet till brister i undervisningen och kan på sikt försvåra demokratiseringen i samhället.Det konstaterar Getahun Abraham i avhandlingen Education for Democracy? Life Orientation: Lessons on Leadership Qualities and Voting in South African Comprehensive Schools .

Lärare och elever måste vara flexibla

2011-02-03
De normer som präglar bilden av den ideala eleven och läraren är desamma i EU-dokument,svenska statliga utredningar och i Lärarförbundets beskrivning.Det konstaterar Lena Sjöberg i avhandlingen "Bäst i klassen? Lärare och elever i svenska ocheuropeiska policytexter."

Glapp mellan historieundervisning och erfarenheter

2010-10-12
Historieundervisningen i estniska gymnasieskolor lyckas inte skapa ett möte mellan den historiasom eleverna själva bär med sig och den som rör de stora skeendena i landet. Det visar IgorPotapenko i sin avhandling Historiemedvetande och identitet: Om historiens närvaro i någraestniska ungdomars liv.

Kompetenta lärare A och O för elevers lärande

2009-06-08
Elisabeth Frank har sett att den absolut viktigast faktorn för hur väl elever presterar i skolan är lärarens kompetens. Utan den skapas inte den trygghet och det föräldraengagemang som är så viktigt för barnens lärande.
1 229 230 231 232