Estetiska ämnen och skapande verksamhet med material och redskap har mindre utrymme i förskolan än tidigare. I sin studie undersöker Kari Carlsen hur lärandet i förskolan inom bild och form går till, i möte med inspirationen från Reggio Emilias ateljékultur.
Pisa:s provfrågor i naturvetenskap är svåra att tolka för många svenska elever. Enligt forskaren Margareta Serder beror det på att frågorna använder ett abstrakt naturvetenskapligt språk samtidigt som exemplen är vardagliga.
Syftet med Cosmas Mnyanyis avhandling är att beskriva och analysera hur lärare som deltar i ett aktionsforskningsprojekt i Tanzania ändrar sina undervisningsmetoder och strategier för att främja inlärning hos synskadade elever som är integrerade i vanliga klasser.
Undervisning i stora klasser och otillräckliga läromedel är de kritiska punkterna när det gäller undervisningen i grundskolor i Tanzania, enligt Mary Vincent Sokos studie.
Det övergripande syftet med William Jobes avhandlingen är att undersöka hur mobila enheter kan katalysera och förbättra både informellt och icke - formellt lärande i Kenya.
I Sydostasien finns en stor variation av tolkningen av vad hållbar utveckling är – medan begreppet i Sverige ofta framställs som om det fanns ett slags global konsensus kring det. Det visar Stefan L Bengtssons avhandling.
Forskaren Peter Mozelius har i sin avhandling undersökt den Sri lankesiska ICT4D-designen genom att utforska några utvalda IKT-baserade ICT4D nav/ICT4D hubs där den gemensamma nämnaren är blandat lärande/blended learning.
Syftet med Åsa Perez-Karlssons avhandling är att undersöka elevers upplevelser av lärande i samband med deras deltagande i ett internationellt gymnasieutbyte.