Nordiska lärare använder gärna skönlitteratur i undervisningen. Men vad de vill att eleverna ska lära sig av litteraturen skiljer sig åt mellan länderna. I Sverige och Norge läser eleverna mindre än i till exempel Danmark. Och de svenska lärarna fokuserar framför allt på läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.
Kaos i klassen bliver ikke løst ved at sende elever væk fra fællesskabet. Det er konklusionen i en ny ph.d.-afhandling fra Sigga Waleng. Hun mener, at uroen delvist skyldes, at skolen er underlagt politiske krav, der gør det svært for lærerne at lave den mest hensigtsmæssige undervisning.
Norske ungdomsskoleelever som har opplevd seksuell trakassering, har høyere nivåer av depresjon og ensomhet, og lavere nivåer av selvfølelse og velvære.
Läskrisen bland våra unga har uppmärksammats av såväl politiker, forskare, lärare och föräldrar. Med utgångspunkt i ett besök i skolbiblioteket skriver Krister Lillas, lärare i Österbotten i Finland, om möjliga förklaringar till krisen.
Läsning av skönlitteratur sker främst för att utveckla elevernas läsförståelse. Det visar Anna Nissen som undersökt skönlitteraturens roll i nordiska klassrum.
Schools, that are committed to doing three core things well, have been successful in helping students recover from pandemic-era learning loss, a recent report found.
21 fagudvalg skal snart til at skrive nye fagplaner for folkeskolens fag. Onsdag mødtes lærerne og de andre medlemmer af de nye udvalg for første gang.