Lærere på specialskoler opfatter ikke nødvendigvis spyt, spark og slag som vold, men som udtryk for at eleven ikke trives. Derfor er forebyggelse af vold på specialskoler ikke et særskilt tiltag, men en integreret del af undervisningen, viser ny forskning.
Når et barn eller en ung bliver anbragt i en plejefamilie, følger der ofte støtte med. Det viser en ny rapport fra forsknings- og analysecentret Vive. 38 procent får specialstøtte i skolen eller går i specialskole.
Att få utvärdera och använda sina kunskaper både individuellt och tillsammans med andra elever, främjar en mer flexibel kunskapssyn. Det visar Maria Lindfors som forskat om kunskapssynens roll.
Everyone has their own way of organising a project. Read about the four types of leadership, and why a diversity of types is good for any organisation.
Försök med avgiftsfri förskola i Oslo i områden med stor andel barn med utländsk bakgrund förbättrade barnens läsfärdighet och kunskaper i matematik. För flickor förbättrades även språkfärdigheterna. Det visar forskning som presenteras i en ny SNS-rapport. Resultaten pekar mot att förskolan har betydelse för social rörlighet bland barn med utländsk bakgrund, särskilt flickor. (pdf)
I Tanzania sitter ett stort antal personer som doktorerat i Sverige i regeringen och andra topposter. Men denna unika möjlighet används inte av svenska universitet eller företag, hävdar flera forskare.
Vi aner ikke, hvad vi mener, når vi taler om, at nogle har talent. Og forsøget på at ’dyrke talentet’ hos udvalgte mennesker kan have en hæmmende effekt for andre, mener forsker.
Din kunskapssyn är inte min kunskapssyn. Kunskapssyn är ditt eget unika förhållningssätt till kunskap och kunnande. Viktigast för dagens elever är att utveckla en flexibel kunskapssyn, visar forskning från Umeå universitet.
– Det å få elevane til å bli motiverte og svoltne på å lære blir berre viktigare og viktigare, men å ha ein engasjert lærar er ikkje nok i seg sjølv, seier forskar.