Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Inkludering"

Visar sida 8 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Inkludering":

"Risk att distansundervisning blir ett sätt att sortera ut de icke-önskvärda"

2021-11-11
Det nuvarande skolmarknadssystemet har gått i en segregerande riktning och distansundervisningen för elever i behov av särskilt stöd riskerar att förstärka denna utveckling ytterligare, skriver Jessica Eng, universitetsadjunkt vid Malmö universitet.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Ökad arbetsro och motivation med struktur och tydlighet

2021-06-16
För vissa elever är en tydlig lärmiljö helt nödvändig för att skolan ska fungera. Det visar Jeanette W Schönfeldt och Johanna Lindström som har skrivit en utvecklingsartikel inom ramen för Ifous FoU-program Inkluderande lärmiljöer, om effekten av struktur och tydlighet och hur det kan främja inkludering.
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Pedagogisk taktfullhet – ett fundament i inkluderande undervisning

2021-04-27
I denna forskningsutblick undersöker forskaren Ann-Louise Ljungblad lärare och deras pedagogiska taktfullhet på nära håll. När lärare taktfullt lyssnar in och samtidigt tar ansvar för den pedagogiska situationen, skapas både tillitsfulla relationer till eleverna och en inkluderande undervisningsmiljö.
178916