Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Inkludering"

Visar sida 5 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Inkludering":

”Inkludering inte alltid bäst”

2022-11-02
Många barn med neuropsykiatriska diagnoser mår dåligt i skolan och har hög frånvaro. ”Ska föräldrarna bära dem till skolan för att tillgodose skolplikten?” frågar sig utbildningssociologen Emma Laurin. ”Nej, i stället måste skolan värna de varma relationer barnen trots allt kan ha.”

Forskningsutblick: Akademisk självuppfattning och upplevelser av inkludering

2022-11-01
Hur en elev ser på sin egen inlärningsförmåga och känsla av att vara inkluderad har en enorm påverkan på elevens utveckling och psykiska mående. Trots den stora satsningen som gjorts på inkluderande skolor visar ny forskning att elever i behov av särskilt stöd fortfarande upplever sig mindre inkluderade än övriga elever.
145616