Lärare som jobbar tillsammans, och som systematiskt anpassar undervisningen så att alla elever kan ta till sig den – det är receptet för en inkluderande och lyckad skola, visar Balli Lelinges, doktor i pedagogik, nya forskning.
The question addressed in this article is which properties of inclusive education are emphasized in collaborative projects aiming to improve the quality of education for pupils at risk and with special educational needs.
Svenska språket nämns ofta som en språngbräda till integration och inkludering, men en avhandling visar att nyanlända ungdomar möts av flera hinder. Inte minst har språknybörjarna svårt att hitta meningsfulla sammanhang och någon att prata svenska med.
Nyligen publicerades en metaanalys om inkluderande utbildning. Pedro De Bruyckere diskuterar här de övergripande resultaten och reflekterar kring vilka slutsatser som kan dras avseende inkluderingens för- och nackdelar såväl i praktik som för forskningsfältet.
Att systematiskt analysera den egna undervisningen lägger grunden för en mer inkluderande undervisning. Det visar Balli Lelinge i sin avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Hvis vi skal kunne forudsige, hvilke elever der vil have gavn af at blive inkluderet i almenundervisningen, har vi brug for mere forskning i de forskellige typer af diagnoser, siger forsker, som har samlet en række forskningsstudier om inklusion.
I den här skriften skriver docent Helene Elvstrand om delaktighet för elever i fritidshem. Läsaren får en grundlig beskrivning om hur delaktighet fungerar i praktiken och vilka förutsättningar som krävs för att skapa delaktighet för alla elever inom fritidshemmet. (pdf)
I den här skriften skriver professor Peter Karlsudd om hinder och möjligheter för den inkluderande pedagogik som tidigare så tydligt kännetecknat fritidshemmet som institution. Läsaren får en grundlig beskrivning av den inkluderande fritidshemspedagogiken som kraft för att ge utrymme för barns individuella skillnader. (pdf)
Artikkelen redegjør for prosessen med utvikling av design for to tverrfaglige innovasjonsprosjekt i barnehager. Forfatterne tar utgangspunkt i forskning som etterlyser modeller for samarbeid om kompetanseutvikling som bygger på barnehagens og PP-tjenestens behov for kompetanse om inkluderende praksiser i barnehagen.
Nyanlända elever – mår de bäst i förberedelseklass eller ordinarie klass? Bägge kan funka, men bara om man ser till varje elevs individuella behov, menar forskaren Denis Tajic. "Tyvärr förekommer en skadlig kollektivisering av nyanlända", säger han.