Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Inkludering"

Visar sida 11 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Inkludering":

Forskning och utveckling kategorier

Fredrik Sandström: Det är ett svek att “anpassa bort” rätten att lära sig läsa och skriva

2019-12-05
Lärare som värnar alla elevers rätt att lära sig läsa och skriva kan paradoxalt nog framstå som “elevfientliga” i andras ögon. Men att överge strävan att alla elever ska bli läs- och skrivkunniga, är ett gigantiskt svek. Alla elever behöver bli läsande och skrivande samhällsmedborgare, skriver Fredrik Sandström, svensklärare på högstadiet.

Forskningsutblick: Användningen av en diagnos påverkar hur vi kännetecknar en elev

2019-11-29
Vilka strategier behöver personal i skolan ha för att kunna inkludera elever med adhd och autism? Och vad betyder synen på en diagnos för att åstadkomma inkluderande pedagogiskt arbete? I en ny dansk studie har forskaren Henrik Skovlund vid Aarhus universitet tittat närmare på olika teoretiska motsättningar om synen på diagnoser och vad de faktiskt…
110111216