Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Idrott och hälsa"

Visar sida 3 av 25

Välj typ av innehåll inom kategori "Idrott och hälsa":

Forskning och utveckling kategorier

Idrottsämnet förnyas med stöd från idrottsrörelsen

21 maj
En ny avhandling från Umeå universitet undersöker hur införandet av 100 extra undervisningstimmar i idrottsämnet påverkar dess organisation. Avhandlingen visar på olika synsätt på rörelsens roll i undervisningen, som ett medel för akademisk förbättring eller som ett mål i sig. Dessa skilda uppfattningar skapar osäkerhet om idrottsämnets syfte.
Forskning och utveckling kategorier

Känslor och kroppsansträngning kolliderar för lärare i friluftsliv

3 april
Skidåkning som fysisk utmaning. Eller som känslomässig naturupplevelse. För blivande idrottslärare kan dessa motpoler bidra till osäkerhet om hur de ska undervisa i friluftsliv. Det visar Karin Sjödin i sin doktorsavhandling i idrottsvetenskap. – Den fysiska ansträngningen kan begränsa själva mötet med naturen eftersom det blir en konflikt, säger hon.

Mainstream and special schools’ use of well-being programmes: A regional survey

14 mars
The incorporation of mental well-being provision into school curricula is increasingly the focus of government policy in the UK and internationally. However, it is not clear what well-being programmes schools provide to pupils, and how these programmes are delivered. The current study was an online survey to assess the use of whole-school well-being programmes in…