Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Universitet och högskola"

Visar sida 55 av 76

Välj typ av innehåll inom kategori "Universitet och högskola":

Ramona Ivener

Tala utbildning på rätt sätt – viktigare än man kan tro

2014-08-26
Kraven på kunskap och utbildning i dagens samhälle går emot individers önskningar och behov. Det menar Ramona Ivener, som har forskat om kunskapstraditioner, maskulinitet och förändring i en bruksort.

Möte med multimodalt material. Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?

2014-06-02
Bild i kombination med text kan försämra läsförståelsen hos dyslektiker. Men inte alltid. Valet av bilder spelar stor roll, konstaterar Eva Wennås Brante som studerat multimodalt material – lärandematerial bestående av både text och bild.

Non-market outcomes of education. The long-term impact of education on individuals' social participation and health in Sweden

2014-05-28
Utbildning, främst högre utbildning, leder till ett högre psykiskt välbefinnande, en ökad känsla av att kunna påverka sitt eget liv och ett starkare samhällsengagemang. Det visar ny forskning från Umeå universitet.

Skollärare. Rekrytering till utbildning och yrke 1977–2009

2014-05-23
För att förstå de förändrade villkoren för lärarna som yrkesgrupp behöver man väga samman flera olika förändringsprocesser såväl inom lärarutbildningen som på den arbetsmarknad som lärarna kommer ut till. Det skriver Emil Bertilsson i sin avhandling.

Hållbar programutveckling – en studie av betydelsen av expansivt lärande och delvis delade objekt

2014-05-23
Syftet med Ann Öhman Sandbergs avhandling är att utveckla innebörder av hållbar programutveckling. Hennes avhandling tar sin utgångspunkt i svårigheten att genom policydrivna program och projekt åstadkomma förutsättningar för hållbart interorganisatoriskt lärande.
154555676