Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Universitet och högskola"

Visar sida 54 av 76

Välj typ av innehåll inom kategori "Universitet och högskola":

Vad krävs för att förändra undervisningen med IT?

2014-08-31
Att utveckla och förändra skolans undervisning med hjälp av IT och digitala medier är sedan länge en viktig fråga på agendan i många länder. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort.
Ramona Ivener

Tala utbildning på rätt sätt – viktigare än man kan tro

2014-08-26
Kraven på kunskap och utbildning i dagens samhälle går emot individers önskningar och behov. Det menar Ramona Ivener, som har forskat om kunskapstraditioner, maskulinitet och förändring i en bruksort.

Möte med multimodalt material. Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?

2014-06-02
Bild i kombination med text kan försämra läsförståelsen hos dyslektiker. Men inte alltid. Valet av bilder spelar stor roll, konstaterar Eva Wennås Brante som studerat multimodalt material – lärandematerial bestående av både text och bild.

Non-market outcomes of education. The long-term impact of education on individuals' social participation and health in Sweden

2014-05-28
Utbildning, främst högre utbildning, leder till ett högre psykiskt välbefinnande, en ökad känsla av att kunna påverka sitt eget liv och ett starkare samhällsengagemang. Det visar ny forskning från Umeå universitet.
153545576