Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Universitet och högskola"

Visar sida 40 av 76

Välj typ av innehåll inom kategori "Universitet och högskola":

Forskning och utveckling kategorier

"Vi måste inse att det finns ett ömsesidigt beroende mellan skola och akademi"

2018-06-21
– Vi ska försöka bygga ett system – eller en infrastruktur – för samverkan kring praktiknära forskning. En förutsättning för att det ska lyckas är att lärosätena och skolhuvudmännen ingår överenskommelser eller avtal om samverkan. Det säger Maria Jarl, ordförande i samordningsnämnden för lärarutbildning på Göteborgs universitet och medlem i den nationella samordningsgruppen för ULF.
Forskning och utveckling kategorier

Ny VA-rapport: Rekordstort förtroende för svenska universitet och högskolor

2018-06-20
Begrepp som ”postsanning” och ”alternativa fakta” har använts flitigt på senare tid – främst i den amerikanska debatten, men även internationellt. Tyder detta på en förtroendekris för forskningen? Inte i Sverige i alla fall. En ny rapport visar att svenska folkets förtroende för universitet och högskolor är större än någonsin.
Forskning och utveckling kategorier

Ny professor: Torulf Palm forskar om formativ bedömning för ökat lärande

2018-06-20
Flera forskningsstudier har visat att formativ bedömning kan leda till avsevärda ökningar av elevers lärande. Torulf Palm studerar hur olika egenskaper hos formativ bedömning påverkar lärande, och vilket stöd lärare behöver för att kunna vidareutveckla sin formativa bedömningspraktik på ett sådant sätt att den får önskvärda effekter.
Forskning och utveckling kategorier

Rapport: Rekordstort förtroende för svenska universitet och högskolor

2018-06-20
En ny rapport från Vetenskap & Allmänhet, VA, visar att svenska folkets förtroende för universitet och högskolor är större än någonsin: 61 procent. Det rekordstora förtroendet kan vara ett tecken på att svenskar vill värna forskningens betydelse för samhället, säger Gustav Bohlin, utredare på VA.
139404176