Janna Meyer-Beining vill med sin avhandling bidra med en empiriskt grundad analys kring de meningsskapande processer som återkoppling av bedömning kan medföra.
En grupp medlemmar från den svenska Vetenskapsakademin reser till Ungern efter sommaren för att studera vad som händer med den akademiska friheten där.
Den fria forskningens betydelse för samhällets utveckling och behovet av att satsa mer på nationella infrastrukturer. Det är några av frågorna som uppmärksammas i Vetenskapsrådets vägvalsrapport som pekar ut vägen framåt för svensk forskning.
Med siktet inställt på en stärkt vetenskaplig grund för lärarprofessionen deltar Stockholms universitet i regeringsuppdraget ULF. Vägen dit går genom samverkan mellan forskare, lärare och skolhuvudmän och plattformen Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS).
Att bli bortvald i idrott kan enligt forskning leda till en identitetskris som kan jämföras med ett personligt trauma. Karin Redelius, forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan, efterfrågar nu ett större ansvarstagande från de svenska elitföreningarna för de drabbade barnen och ungdomarna.
Digitaliseringen förändrar våra liv och flera försöker förstå på vilket sätt. Men när det kommer till de allra yngsta är kunskapen nästan obefintlig. Ett nytt forskningsprojekt vill ändra på den saken.
På gymnasieskolan Kenswed Academy i Kenya får ungdomar från Nairobis slumområden gratis utbildning. Skolan drivs med hjälp av lärarstudenter från Linköpings universitet som på plats får lära sig mer om globala frågor.
Syftet med Sol Moréns avhandling är att utveckla praktiskt grundad teori om relationell kreativitet som designkoncept för kreativa lärmiljöer inom högskoleutbildningen.