Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Universitet och högskola"

Visar sida 23 av 76

Välj typ av innehåll inom kategori "Universitet och högskola":

Ny ceremoni för skickliga lärare vid Umeå universitet

2019-10-09
År 2013 var Umeå universitet det första stora lärosätet som införde ett meriteringssystem för lärare. Systemet ska uppmuntra lärare att utveckla sin pedagogiska kompetens. Idag har totalt 170 meriterade och excellenta lärare utsetts. Nu uppmärksammas omkring sjuttio av dem vid en nyinrättad ceremoni.

Stor variation bland kommunerna i andelen ungdomar som läser vidare

2019-10-09
Andelen ungdomar som väljer att läsa vidare vid högskolan varierar stort beroende på var man bor och hur högutbildade föräldrar man har. Överlag ökar andelen unga vuxna som läser vidare. Det visar en ny sammanställning från Universitetskanslersämbetet, UKÄ.
Forskning och utveckling kategorier

Prisas för forskning som mäter språkinlärning i hjärnan

2019-10-08
Varför har vissa barn svårare att lära sig läsa och skriva? Det vill forskaren Johan Mårtensson vid Lunds universitet ta reda på med hjälp av den senaste magnetröntgentekniken. Nu prisas hans gränsöverskridande forskning, som kombinerar språkvetenskap, kunskap om hjärnans förändrade strukturer och klassrumspedagogik, av LMK-stiftelsen.

Så kan du stödja unga med psykisk ohälsa i skolan

2019-10-03
Supported Education är en rehabiliteringsmetod som syftar till att stödja unga med erfarenhet av psykisk ohälsa att välja, skaffa och behålla utbildning. Nu har metoden sammanställts i en bok som fokuserar på praktiska verktyg och övningar. Läs mer och ladda ner boken utan kostnad här (e-bok).
Forskning och utveckling kategorier

Utbildningsminister Anna Ekström besökte ULF-projekt om praktiknära forskning i skolan

2019-09-30
Utbildningsminister Anna Ekström besökte nyligen två ULF-projekt (Utveckling, Lärande, Forskning) om praktiknära forskning i skolan på Göteborgs universitet. "Jag ville se den praktiknära forskningen som växer fram och prata med lärare och elever för att se hur det fungerade ute på skolorna. Det är bra att också lärare får formulera forskningsfrågor", säger utbildningsminister Anna Ekström…

Otydligt om textarbete i grundskolans historieämne

2019-09-25
För att nå framgång i historieämnet måste elever kunna läsa, tolka och producera alltmer ämnesspecifika texter. Men vilka texter elever behöver kunna hantera på olika stadier framgår sällan av skolans styrdokument. Arbete med ämnestexter ses olyckligt nog som något självklart, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
122232476