Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Universitet och högskola"

Visar sida 12 av 76

Välj typ av innehåll inom kategori "Universitet och högskola":

Forskning och utveckling kategorier

”Promenadseminarier är en mer coronasäker undervisningsform"

2020-10-14
Istället för att sitta inne i ett klassrum är KTH:s studenter på Datateknik och Medieteknik ute och promenerar på sina seminarier. Ett upplägg som har flera fördelar. Dels är det en mer coronasäker undervisningsform än undervisning i klassrum, dels finns det klara pedagogiska vinster med upplägget, enligt Olle Bälter, lektor i datavetenskap på KTH.

Varför så arga? Tankar om två skoldebattpositioner

2020-10-05
Skoldebatten kännetecknas av ilska, fräna inlägg och ett skyttegravskrig mellan medborgarfostran och ämneskunskaper. Stefan Sellbjer, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet, ringar in två positioner i debatten, båda med ärliga och engagerade uppsåt i debatten – i förhoppning om att vi ska kunna nyansera det demokratiska samtalet.

Cultivating humanity in science education: A capabilities approach to students' critical examination of public issues in science education

2020-09-23
Hur kan naturvetenskaplig undervisning erbjuda elever möjligheter att praktisera världsmedborgarskap genom att delta i kritisk granskning av publika frågor i media? Det är en av frågorna som Jonna Wiblom undersöker i sin avhandling.

Framgångsrikt samarbete mellan Linnéuniversitetet och lärare kring programmering i skolan

2020-09-15
Det började i ett par nätverk skapade för att ge lärare i grundskolan möjlighet att utveckla undervisningen inom IT, teknik och programmering. Det slutade med att två av lärarna som deltog fick presentera artiklar om sitt arbete vid den internationella konferensen CTE2020 i augusti.
111121376