Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Universitet och högskola"

Visar sida 10 av 76

Välj typ av innehåll inom kategori "Universitet och högskola":

Forskning och utveckling kategorier

Problem i forskarvärlden - många forskningsresultat kan inte upprepas

2021-01-19
Att forskningsresultat ska kunna upprepas är en av vetenskapens grundläggande principer. Ändå visar flera genomgångar av vetenskapliga studier att det inte ser ut så. Kritiker pekar på flera orsaker och nu vill forskare minska fokus på publiceringshetsen för att minska felaktigheter.

Så slipper studenter glappet mellan teori och praktik

2021-01-19
När studenter får så kallat arbetsintegrerat lärande (AIL) delas utbildningen ofta upp i ”teori” och ”praktik”, på campus- respektive arbetsplats. Men den terminologin skapar ett gap i onödan, menar Ville Björck i en avhandling vid Högskolan Väst. Han föreslår en ”tredje” mötesplats, en hybrid av de olika lärandemiljöerna.

Så kan rekryteringen till högre studier breddas

2020-12-11
Det finns ett utrymme för att påverka elevers studiemotivation och studieval. Men skillnaderna i de utbildningsval som elever gör beror till största delen ändå på hur elever med olika familjebakgrunder presterar i skolan. Skolans kompensatoriska arbete behöver därför bli mer effektivt och ske tidigare under elevers skolgång, skriver forskarna Anna Ambrose och Biörn Ivemark.
19101176