Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Historia"

Visar sida 9 av 13

Historielärobokens föreställningar: Påbjuden identifikation och genreförändring i den obligatoriska skolan 1870–2000

2017-08-08
Hur läggs den svenska historien fram i grundskolans läroböcker i historia och hur har den förändrats under perioden 1870-2000? Historiens skrivning är en form av makt, menar Jörgen Gustafson som undersökt ämnet i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Nationalism i fredens tjänst. Svenska skolornas fredsförening, fredsfostran och historieundervisning 1919-1939

2015-02-18
I sin avhandling analyserar Ingela Nilsson de krav på en fredsfostran i skolorna, med fokus på historieundervisningen, som framfördes av en lång rad olika aktörer runt om i västvärlden under mellankrigstiden, samt i vilken utsträckning och på vilka sätt nationalismen påverkade innehållet och utformningen av denna tänkta fredsfostran.
1891013