Helén Persson har bland annat utforskat hur kunskapsutveckling i historia kan definieras och vilka olika typer av progression kan identifieras i styrdokument och lärobokstexter mellan 1919 och 2011.
Ämnet historia skapar en stark vi-känsla, och oavsett bakgrund ser elever på mellanstadiet den svenska historien som sin. Forskaren Karin Sandberg förvånas över elevernas praktiska syn på ämnet.
Didaktikforskning vid Mälardalens högskola visar att det i barns uppfattning av historien, och sin egen plats i samhällets historiekultur, inte finns några ”vi och dem”, utan endast olika ”vi och vi”.
Didaktikforskning vid Mälardalens högskola visar att det i barns uppfattning av historien, och sin egen plats i samhällets historiekultur, inte finns några ”vi och dem”, utan endast olika ”vi och vi”.
Läromedel präglas av ett tydligt nationellt kodat budskap och historiebeskrivningar förmedlas genomgående utifrån samtida landsgränser. Vi måste lära oss att kritiskt granska de läromedel vi använder, säger forskare Lina Spjut.
Game-based learning can help support history lessons, writes Paul Darvasi, a high-school English and media studies teacher in Toronto. In this blog post, he shares examples, including how video games can help students examine the reliability of historic primary-source documents.
När historielärare själva får berätta vad de senaste årens skolreformer har inneburit för dem och deras undervisning framträder bilden av en kluven lärarkår. Kraven i 2011 års skolreform på tydligt mätbara prestationer har inneburit ett hinder för flera av lärarna i avhandlingen, menar forskaren Anders Persson.
Värdegrunden ska inte ligga till grund för betygssättningen menar Skolverket. Ändå är det uppenbart hur de går in i varandra och kan motverka varandras syften. Det skriver Fredrik Alvén, filosofie doktor i historia och historiedidaktik, och föreslår förändring.
I projektet ”Det gemensamma rummet” arbetar forskare, historiker och lärare med att utforma resurser för lärande i historia som synliggör interkulturella perspektiv. Målet är att ta fram undervisningsexempel utifrån utvalda historiska föremål och platser som visar hur migration och kulturmöten bidragit till att forma våra samhällen.
Some research shows that digital games may help students learn. Andrew Hostetler, a social studies professor at Vanderbilt University in the US and author of a study on the topic, asserts that digital history games, in particular, correlate to positive learning outcomes.