Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Historia"
Visar sida 6 av 13
Välj typ av innehåll inom kategori "Historia":
Forskning och utveckling kategorier
Ny historisk studie av pedagogik i Sverige från 1940-talet och framåt
Pedagogik är en akademisk disciplin som ofta ifrågasatts i svensk offentlig debatt samtidigt som den ansetts central för skola och samhälle. Trots det finns förhållandevis få vetenskapshistoriska studier av ämnet. I ett nytt forskningsprojekt vill Anna Larsson, professor i idéhistoria vid Umeå universitet, tillsammans med forskare vid Stockholms universitet och Södertörns högskola utforska den akademiska…
Forskning och utveckling kategorier
”Antiken bara toppen av ett isberg”
Skolverkets förslag om en ny kursplan har diskuterats sedan det blev känt att man ville ta bort undervisningen om antiken – vilket man nu backat från. Men problemen är större än så, enligt historieprofessorn Hans Albin Larsson.
Forskning och utveckling kategorier
Historiedoktor: För mycket kunskap, för lite tolkning och förståelse
Skolan har tagit alldeles för lätt på historieundervisningen, det pekar en ny doktorsavhandling från Karlstads universitet på.
Forskning och utveckling kategorier
Historia på högstadiet: Historiekulturella yttringar i och utanför ett klassrum i Sverige hösten 2009
Hans Olofsson har undersökt hur högstadiets historieämne – förstått som en historiekulturell yttring – konstrueras och förändras över tid.
Forskning och utveckling kategorier
SO-läraren som går i takt med tiden
Hur har synen på prostitution förändrats? Varför könsstympas kvinnor? När Anna Adrian undervisar i historia, religion och samhällskunskap kommer frågorna om sex och samlevnad upp naturligt.
Forskning och utveckling kategorier
I skrivandets spår: elever skriver i SO
Christina Lindh vill med sin avhandling beskriva och förstå vad som utmärker skrivpraktiker i SO.
Forskning och utveckling kategorier
Historisk källtolkning kraftfullt sätt att skapa kunskap
Historiskt källarbete är en viktig ingång till att förstå historia som ett tolkande och undersökande ämne. Patrik Johansson har forskat om vad det innebär för elever att lära sig historisk källtolkning och hur undervisningen kan organiseras för att stötta lärandet.
Forskning och utveckling kategorier
Om historieämnets politiska dimension: diskursiva logiker i didaktisk praktik
Andreas Mårdh vill med sin avhandling ta ett samlat grepp om det svenska historieämnets politiska dimension.
Forskning och utveckling kategorier
Lära historia genom källor: Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan
Patrik Johanssons avhandling undersöker innebörden av att kunna tolka historiska källor och vilka svårigheterna är när elever ska lära sig detta.
Forskning och utveckling kategorier
Otydligt om textarbete i grundskolans historieämne
För att nå framgång i historieämnet måste elever kunna läsa, tolka och producera alltmer ämnesspecifika texter. Men vilka texter elever behöver kunna hantera på olika stadier framgår sällan av skolans styrdokument. Arbete med ämnestexter ses olyckligt nog som något självklart, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Skriva historia. Literacyförväntningar och elevtexter i historieämnet på mellan- och högstadiet
Susanne Staf har utforskat centrala aspekter av de literacyförväntningar som elever i grundskolan möter i historieämnet.