Kniv och potatisskalare är inte lätt att hantera för den som är ovan. Men övning ger färdighet. Anki Thid ger sina elever praktiska läxor i alla årskurser.
Hem- och konsumentundervisningen i särskolan handlar mest om bak av bullar och betydligt mindre om enklare matlagning som hade gynnat elevgruppen. Albina Granberg finner dels strukturella orsaker till att bullbak går före mat men också att lärarna tycker synd om eleverna.
Elever i särskolan bakar för mycket söta bakverk och lagar för lite mat. Den matlagning som görs är dessutom för avancerad. Den slutsatsen dras i en ny avhandling som läggs fram vid Uppsala universitet.
Hem- och konsumentkunskap i grundsärskolan handlar mer om att baka söta bakverk och mindre fokus på att lära ut matlagning. Det visar Albina Granberg i sin avhandling.
Hemkunskapsundervisningen i särskolan har fel fokus och hjälper inte barnen att bli självständiga vuxna. Dels bakas det mer söta bakverk än det lagas mat, dels är den matlagning som görs allt för avancerad. Det är slutsatsen i en ny avhandling i kostvetenskap som snart läggs fram vid Uppsala universitet.
Hemkunskapsundervisningen i särskolan har fel fokus och hjälper inte barnen att bli självständiga vuxna. Dels bakas det mer söta bakverk än det lagas mat, dels så är den matlagning som görs allt för avancerad. Det menar forskaren Albina Granberg.
Brist på undervisningstimmar tillsammans med en utökad kursplan gör arbetet svårt för lärare i hem- och konsumentkunskap. Det visar forskning från Göteborgs universitet. "Det gör att man måste skala på kunskapskraven", säger Johanna Prytz, lärare i ämnet.
Hem- och konsumentkunskap har fått ett bredare kunskapsinnehåll genom att hållbarhetsfrågor numera ingår i ämnet. Men brist på tid och resurser gör det svårt att få till i verkligheten, visar Emmalee Gissleviks forskning.
Det är svårt för hemkunskapen att leva upp till målet att ge elever kunskap om hållbar utveckling och matkonsumtion. En ny avhandling visar att anledningen är ämnets låga status.
Emmalee Gisslevik har utforskat manifestationer av undervisning och lärande om hållbar matkonsumtion inom hem- och konsumentkunskapsundervisningens ramar.
… forskaren Carl Cederström, som tillsammans med kollegan André Spicer, testade att under tolv månader försöka optimera sig själv med hjälp av olika självhjälpsmetoder.
Bästa sättet att lära högstadieelever hjärt- och lungräddning är genom filmbaserad, klassgemensam undervisning. Det visar Anette Nord som undersökt olika utbildningsmetoder i livräddning för elever.