Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Hem- och konsumentkunskap"

Visar sida 3 av 5

Välj typ av innehåll inom kategori "Hem- och konsumentkunskap":

Why educators need to teach financial literacy

2019-04-24
Financial literacy might seem outside the skill set of a typical K-12 teacher, but schools increasingly want to ensure that students know how to navigate loans, credit cards and other financial products. Jacqueline Prester offers three tips for teaching financial literacy, including focusing on goals and connecting the skills to real-world practice.
Forskning och utveckling kategorier

Utvecklingen av ett lärarstöd – en prototyp för undervisning i privatekonomi (hem- och konsumentkunskap)

2019-01-31
Projektet Barn och digital ekonomi kombinerar forskning inom områden som ekonomi, digitalisering och pedagogik. Denna slutrapport är skriven av Patrik Hernwall och Inga-Lill Söderberg (pdf) och behandlar utvecklandet av en prototyp till stöd för lärare i undervisning om privatekonomi inom ramen för grundskolans hem- och konsumentkunskap (HKK), primärt årskurs 4-6.
Forskning och utveckling kategorier

Barn och digital ekonomi. Hur lär barn om pengar och ekonomi i ett digitalt sammanhang?

2019-01-31
Denna rapport är den första av två delrapporter från ett forskningsprojekt finansierat av Stiftelsen Sparbankernas Företagsinstitut. Projektet studerar hur barn lär om privatekonomi i det digitala sammanhang där de själva är en del och är skriven av Patrik Hernwall, Maria Hullgren och Inga-Lill Söderberg (pdf).

"Pedagoger måste våga bejaka det komplexa och svåra"

2018-11-22
Som pedagog är det lätt att ta till svart-vita förklaringar och förbud när man måste hantera problem. Men rustar vi då verkligen barnen för en framtid som ter sig allt mer komplex och svårhanterlig? Vi måste undvika de enkla lösningarna, menar dramapedagogen och doktoranden Julia Fries.

Mer bullar än mat i hem- och konsumentkunskap i särskolan

2018-09-25
Hem- och konsumentundervisningen i särskolan handlar mest om bak av bullar och betydligt mindre om enklare matlagning som hade gynnat elevgruppen. Albina Granberg finner dels strukturella orsaker till att bullbak går före mat men också att lärarna tycker synd om eleverna.