Skolan och elevhälsan behöver arbeta med sömnen som en främjande faktor för att eleverna ska lyckas i skolan. Det säger Malin Jakobsson, som forskat om högstadieelevers sömnvanor och som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.
Offentliga ytor för motion och idrott, som fotbollsplaner, skateparker och utegym domineras ofta av pojkar och unga män. Genom att gamla mönster störs kan sport och rekreation utomhus kan bli inkluderande för exempelvis flickor och kvinnor, visar ny forskning.
Jenny Rosendahl har forskat om hur unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning upplever inflytande och delaktighet i en kommuns fritidsaktiviteter, kulturella aktiviteter och demokratiska processer.
Barnlitteratur kan vara ett kraftfullt verktyg för utbildning i både miljöfrågor och mänskliga rättigheter. Det visar Aliona Yarovas avhandling om magisk realism i barnlitteratur.
Föräldrarnas bakgrund påverkar hur barn använder skärmar, men inte så hur mycket tid de lägger. Det säger Stefanie Möllborn, forskare i sociologisk demografi vid Stockholms universitet, som tittat på hur klassbakgrund påverkar barns skärmtid i USA.
Ulrika Lögdbergs forskning visar att skolan kan bli en hälsofrämjande arena för nyanlända unga. Engagerade lärare och klasskompisar bidrar till de ungas vardagliga välmående.
Skjutningar i den kriminella världen är mycket vanligare nu än för bara några år sedan. Orsakerna är flera: Smartphones, chattgrupper, fler vapen och ökade klassklyftor. Det säger kriminologen Sven Granath vid Stockholms universitet.
Anna Kahlmeters forskning visar att kritiska livshändelser under övergången från ungdom till vuxen ålder har ett tydligt samband med en ökad risk för skolmisslyckande och senare utestängning från arbetsmarknaden.
Heidi Henrikssons resultat visar hur medborgarorganisationerna legitimerar sin roll i den finska skolan. Ofta betonar organisationerna sitt professionella kunnande och sin förmåga att stödja lärare i att uppfylla läroplanens krav.
Barn och unga med autism behöver få sina individspecifika villkor tillgodosedda för att vilja och kunna delta i fysiska aktiviteter såväl i skolan som på fritiden. Det visar Susann Arnells forskning.