Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Hem, kultur, omvärld"

Visar sida 48 av 75

Välj typ av innehåll inom kategori "Hem, kultur, omvärld":

Illegala aktivister känner sig åsidosatta i samhället

2014-04-01
Unga som deltar i illegal politisk aktivism känner sig åsidosatta i skolan och samhället och upplever ofta sina föräldrar som kontrollerande. "De upplever att ingen lyssnar på dem, vilket gör dem öppna för att använda alternativa politiska former", menar Viktor Dahl.

Arbetet med gruppen gav resultat

2014-03-28
När läraren Charlotte Fogelklou fick en ny klass, en årskurs 1, testades hon på alla möjliga sätt och fick veta att hon hade fått värsta klassen på skolan. I sin utvecklingsartikel berättar Charlotte Fogelklou om arbetet att tillsammans med eleverna istället skapa "världens bästa klass".

UR Samtiden: Inspirerande matematik – Vilka elever behöver särskilt stöd i matte?

2014-03-28
Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering, socialt och didaktiskt, är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vid Linnéuniversitetets speciallärarprogram, berättar (webb-tv).
Mikaela Högskog och Ulrika Hjertzell

IUP-lektioner ger ökat fokus och mer glädje

2014-03-19
Större delaktighet från eleverna och lättare att fånga upp elever i behov av stöd i ett tidigt skede. Fördelarna med att arbeta med IUP-lektioner är många, menar författarna till en ny utvecklingsartikel.

Elevens bästa ska avgöra placering i särskilda undervisningsgrupper

2014-03-10
Elever ska i första hand gå i sin ordinarie klass men ibland kan det behövas särskilda undervisningsgrupper för elever med stort stödbehov. Men att använda särskilda undervisningsgrupper kräver noggranna avvägningar, visar en ny studie från Skolverket.
147484975