Inkludering av kulturella och sociala betydelser av kön i psykologiskt behandlingsarbete hänger samman med psykologers professionella ideal för vad som är legitim kunskap, visar Ulrika Eskner Skoger i sin avhandling.
Skolan kan inte stå ensam vad gäller ”superhjältar” – eller barn inom autismspektrumtillstånd. Det menar specialpedagogen Ulrika Brodin vars forskning visar att det behövs samverkan och lyhörda rektorer.
En av nycklarna för att locka fler kvinnor till teknikutbildningarna består, enligt Andreas Ottemos avhandling, i ett normkritiskt förhållningssätt och ökad inomvetenskaplig självkritik.
Annemi Skerfvings avhandling handlar om barn till föräldrar med allvarlig psykisk ohälsa, om svårigheter som de möter under sin barndom och vad som kan underlätta deras tillvaro.
Det övergripande syftet med Ann Nordbergs avhandling är att undersöka tal, språk och kommunikativ förmåga hos elever med cerebral pares och talsvårigheter.
Det övergripande syfte med Ann-Charlotte Lintons avhandling är att bidra till ökad kunskap om lärares och övrig skolpersonals sociala representationer om en inkluderande skolundervisning för elever med Aspergers syndrom.
Vad gör samverkan mellan professionella från landsting, kommun och skola problematisk och hur kan samverkan göras framgångsrik? Det har forskaren Catharina Marie Widmark studerat.
De elever som lyckas påverka skolundervisningen har upparbetade informella relationer med sina klasskamrater. De elever som av olika skäl saknar detta har sämre möjligheter att påverka undervisningens form och innehåll, visar ny forskning.
Vad innebär det att vara barn med migrationsbakgrund om man bor och går i skolan på en mindre ort? Birgitta Ljung Egeland har studerat dessa barns känslor av tillhörighet i och utanför skolan.