Varannan ung svensk känner sig inte inkluderad i samhället, enligt rapporten "Vilka ska med" från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor? Rapporten visar också att landsbygd och utsatta områden har liknande utmaningar.
Azadé Azad har forskat om tonårsflickor med begränsad kriminalitet och de olika utmaningar som de kan uppleva i relation till familj, vänner och skola.
The education system must change in three key ways if the class of 2030 - today's kindergartners - are to succeed in the workplace, according to results from a report conducted by Microsoft. Schools should focus on social and emotional learning, personalized instruction and using technologies such as artificial intelligence and collaborative platforms, the report…
Teenagers may benefit from a different approach to social and emotional learning than younger students, writes Amy Eva of the University of California at Berkeley. Eva shares three strategies to engage high-schoolers in SEL, including approaches that tap into students' need for respect.
Samhällets omgivande strukturer har stor påverkan hur makten fördelas i skolmusikalprojekt. Det innebär att skolmusikalprojekt reproducerar redan givna elevroller, visar Lorentz Edberg.
Hur konstrueras demokrati och medborgarskap i läroböckernas kunskaps- och föreställningssystem? Det är en av frågeställningarna som Kurt Wicke utforskar i sin avhandling.
Världens ungdomar är historiens hittills största generation. Tyvärr är deras hälsomässiga situation utmanande. I en studie i tidskriften the Lancet har man har undersökt utvecklingen i 195 länder under perioden 1990–2016. Resultaten visar på bland annat en ökning av övervikt och fetma, som nu drabbar en femtedel av världens ungdomar.
Jessica Mellgrens elever använder "heartmaps", en visuell och konkret mall, för att hitta motivation till eget skrivande. Att utgå från en heartmap kan vara ett sätt att stötta eleverna att hitta motivation och sin egna röst, och ett sätt att komma närmare sina tankar och känslor.
Skolan är tillsammans med relationer till kompisar och vuxna det viktigaste livsområdet för ungdomar på högstadiet. Åsa Schumann hoppas att hennes forskning kan bidra till att belysa vikten av att systematiskt och åldersanpassat samtala om existentiella frågor i skolan.
Ungdomar som har föräldrar med låg social position har en ökad risk för depression. Therese Wirback visar också att unga män som drabbats av depression upplever att den ideala mansbilden gör det svårare att förstå att de faktiskt är deprimerade och bör söka hjälp.