Ny forskning från Mälardalens universitet (MDU) visar att unga värdesätter sin fritid och upplever att den kan bidra till välbefinnande och att lyckas i skolan.
Nästan var tionde treåring i Västerbotten visar tecken på socioemotionella svårigheter. Svårigheterna är vanligare hos barn till föräldrar med låg inkomst och låg utbildning samt utlandsfödda. "Alla ska ha samma möjligheter, men här kan vi se att det skiljer sig redan i treårsåldern", säger Marie Lindkvist, forskare.
Veronica Hermann har undersökt uppfattningar om och status för psykisk hälsa och stigma relaterat till psykisk ohälsa bland ungdomar i en svensk kontext.
En nyligen genomförd studie med forskare från Jönköping University och Göteborgs universitet visar att lärare och skolledare ofta förbiser elevernas digitala, kulturella och språkliga färdigheter. Detta är enligt forskarna olyckligt eftersom dessa färdigheter kan vara avgörande för att främja inkludering och social hållbarhet i gymnasieskolan.
Det krävs många olika åtgärder för att motverka mobbning i skolan, visar en avhandling av Nathaniel Oliver Iotti. Bland annat är en uppfostran där föräldrarna uppmuntrar och stödjer barnen att själva reflektera och ta ställning, förbunden med de motivationsprofiler som fick åskådare att försvara den mobbade.
Vår tid präglas av krig, klimatet och en minskad tilltro i samhället. – Oavsett hur mörkt det ser ut är vår uppgift att hålla visionen om demokrati vid liv och ingjuta framtidstro, säger Örebroforskaren Erik Amnå, som deltog i ett seminarium i Almedalen om barns och unga demokratiska framtid.
I en värld där fred och krig, säkerhet och konflikter ständigt är närvarande krävs det en balansgång i hur vi talar om dessa ämnen, särskilt med den yngre generationen. Niklas Eklund, professor i statsvetenskap, talar om vikten av att förstå krigets många former utan att normalisera eller acceptera dem.